طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

در این مقاله به معرفی ابعاد مختلف طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی از حیث ضرورت تولید، الزامات تولید، مواد اولیه و معرفی ماشین آلات مربوطه و همچنین برآورد اقتصادی طرح به اجمال پرداخته شده است.

بوم گردی در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

اکوتوریسم در فرهنگ کشور ما، به طبیعت گردی یا بوم گردی برگردانده شده است. این گردش، یک سفر در مناطق طبیعی به شمار می‌آید. به‌طوری که در طی این سفر، شما قوانین فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی آن منطقه را رعایت خواهید کرد. اکوتوریسم یا همان بوم گردی، سبب می‌شود تا زندگی مردمی که در آن منطقه ساکن هستند، بهبود پیدا کند.

بوم گردی برای بسیاری از افراد جذاب است. چرا که در این سفر، کم‌ترین اثر منفی بر طبیعت گذاشته می‌شود. در عین حال، شما منطقه‌ی جذاب و بکری را می‌بینید و الگوی زیستی ساکنین آن‌جا را تجربه خواهید کرد. البته پیش از هر چیز باید عاشق طبیعت باشید!

بوم گردی در ایران در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

ایران، سرزمینی است که پتانسیل بسیار بالایی برای بوم گردی دارد. چرا که سرتاسر این کشور، می‌توان تنوع بالایی از فرهنگ و اقلیم را دید. در حال حاضر نیز در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، استان‌های کویری و شمالی، طرح بوم گردی، اجرا می‌شود.

مزایای بوم گردی در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

بوم گردی مزایای زیادی دارد. همان‌طور که بیان شد، عدم وارد شدن آسیب به طبیعت، مهم‌ترین نکته‌ای است که در این سفر حاصل خواهد شد. لذت زندگی و سکونت در خانه‌های سنتی و روستایی، خوردن غذاهای محلی، و تجربه‌ی زندگی سنتی، بدون شک لذت زیادی دارد.

شاید برایتان جالب باشد که این روزها بسیاری از گردشگران به جای انتخاب هتل‌های لوکس و گران قیمت، به دنبال اماکنی هستند که با طبیعت گره خورده باشد. یعنی ترجیح آن‌ها، اقامت در دل طبیعت و پیوستن به مردم محلی منطقه‌ی سفر است.

اقامتگاه بوم گردی در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

اکنون که با مفهوم بوم گردی آشنا شدید، می‌توانیم به شما اقامتگاه‌های بوم گردی را معرفی کنیم. چنان‌چه از نام آن پیدا است، اقامتگاه محلی است که شما (به عنوان بوم گرد) در طی سفر خود در آن‌جا اسکان دارید. این اماکن در دل طبیعت و به شکل سنتی ساخته می‌شوند.

اقامتگاه‌های بوم گردی درجه‌بندی می‌شوند. این درجه بندی بر اساس امتیازاتی است که در طی ارزیابی پارامترهای مختلف، برای آن مکان در نظر گرفته می‌شود. درجه بندی مشخص می‌کند که هر اقامتگاه، چه امکانات و تجهیزاتی در بخش‌های مختلف (امنیت، بنا و ساختمان، نیروی انسانی و …) دارد.

سرمایه‌ی لازم برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

ساخت و راه اندازی اقامتگاه بوم گردی، نیاز به هزینه‌ی بالا و پیگیری‌های زیادی دارد. اما اولین چیزی که برای مطرح شدن این ایده، به نظر می‌رسد، داشتن یک مکان مناسب است. به طور کلی هزینه‌های لازم برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی را در موارد زیر می‌توان خلاصه نمود.

  • هزینه‌ی زمین
  • هزینه‌ی ساختمان
  • هزینه‌ی محوطه سازی
  • هزینه‌ی طراحی داخلی
  • هزینه‌ی اخذ جواز

مزایا و معایب راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

  • سودآوری از طریق اقامتگاه بوم گردی بالا است.
  • بازار متقاضیان دریافت خدمت برای اقامتگاه بوم گردی بسیار رونق دارد.
  • امکان تنوع در خدمات وجود دارد. (امکان ارائه‌ی سرویس‌های جانبی در کنار تأسیس اقامتگاه بوم گردی)
  • ملک و موقعیت مکانی باید مطابق با قوانین باشد.
  • پروسه و فرآیند دریافت مجوزات، زمان‌بر و گاه دشوار است.
  • مسئولیت ایمنی و سلامت گردشگران، یک مسئولیت سنگین است.

درآمد و سود حاصل از راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

سود آوری در اقامتگاه بوم گردی بالا است. علت این امر، ارائه‌ی خدمات تفریحی و گردشی در این زمینه می‌باشد. یعنی بیش‌تر مردم، در تفریح و برای خوشگذرانی، خوب پول خرج می‌کنند. بنابراین سود بالایی از این طرح عاید می‌شود. 

اما در خصوص درآمد، باید بگوییم که درآمد حاصل از راه اندازی اقامتگاه بوم گردی، نسبی است. یعنی سطح کار و میزان گستردگی خدمات، می‌تواند سطوح مختلفی از درآمد را شامل شود. ممکن است شما تنها سوئیت اجاره دهید. در این حالت، تنها درآمد شما از کرایه‌ی سوئیت خواهد بود. اما ارائه‌ی خدمات و سرویس‌های جانبی مانند غذا، سرویس‌های گردشی و …، درآمد شما را چندین برابر خواهد کرد.

اخذ مجوز برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی

شما ممکن است یک ساختمان داشته باشید و یا این‌که بخواهید ساختمان را بسازید. در هر دو حالت، باید برای اخذ مجوزات لازم اقدام نمایید. و تقریباً مراحل دریافت مجوز در هر دو حالت، یکسان خواهد بود.

در گام اول، سازه و ساختمان شما باید در هر سطح و درجه‌ای که هست، با اصول زیست محیطی و معماری بومی، سازگاری لازم را داشته باشد. به‌طوری که گردشگران، اقامتی امن را تجربه کنند. این‌که استانداردهای یک ساختمان و اقامتگاه امن چگونه است در آیین نامه‌ی «ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها» آورده شده است. هم‌چنین برخی از بایدها در «دستورالعمل احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم گردی» آورده شده است.

در گام بعد، شما باید درخواست خود را برای دریافت مجوز اقامتگاه بوم گردی، به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خود، ارائه دهید. ممکن است این مراحل، در استان شما از طریق خدمات الکترونیک ممکن باشد. در این مرحله، باید مدارک مربوطه را نیز آماده کرده و تحویل دهید.

در مرحله‌ی سوم، کارشناس طبیعت گردی، از منطقه‌ی شما بازدید خواهد کرد. در صورت تأیید، موافقت اولیه برای ساخت بنا، صادر می‌شود. سپس باید موضوع در کمیته‌ی فنی استان با تسلیم مدارک، مطرح شود.

اکنون شما می‌توانید ساختمان را بسازید و زمانی که ساخت بنا، به اتمام رسید، نامه‌ی اتمام عملیات ساختمانی را به اداره‌ی میراث فرهنگی، تحویل می‌دهید. سپس این موضوع از سوی معاونت گردشگری بررسی می‌شود و باید به تأیید نهایی برسد.

پس از این مرحله، پروانه‌ی بهره برداری شش ماهه برای اقامتگاه صادر خواهد شد. این پروانه موقت است. پروانه‌ی سه ساله بعد از فرایندهای استاندارد سازی و تشکیل کمیسیون درجه بندی، صادر می‌شود.

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی راه اندازی مجموعه اقامتی بوم گردی نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

باسپاس

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه