طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

انرژی خورشیدی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

همان‌طور که می‌دانید، نور و گرما، دو شکل انرژی هستند که از تابش خورشید، آزاد می‌شوند. این نور و گرما را به عنوان انرژی خورشیدی می‌شناسند. به عبارت دیگر، انرژی خورشیدی شامل انرژی حرارتی (گرما) و انرژی نورانی آن است.

انرژی خورشیدی این قابلیت را دارد که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به انواع مختلف انرژی تبدیل شود. از آن‌جایی که منبع انرژی خورشیدی، نامحدود و تمام نشدنی است، استفاده از آن مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر، انرژی خورشیدی برخلاف انرژی سوخت‌های فسیلی، در شمار انرژی‌های پاک قرار می‌گیرد و این امر یک امتیاز دیگر را برای توجه به انرژی خورشیدی، ایجاد کرده است.

کاربردهای انرژی خورشیدی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

  • احداث نیروگاه خورشیدی
  • ساخت کوره‌های خورشیدی
  • خشک‌کن خورشیدی
  • آب گرم‌کن خورشیدی
  • تهویه مطبوع خورشیدی
  • اجاق خورشیدی

و … برخی از مهم‌ترین کاربردهایی هستند که از انرژی پاک خورشیدی استفاده می‌کنند. در ادامه با نیروگاه خورشیدی که یکی از کاربردهای انرژی خورشیدی برای تولید الکتریسیته و برق است، بیش‌تر آشنا خواهید شد.

نیروگاه خورشیدی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

در نیروگاه خورشیدی یا همان solar power plant هدف تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی است. بنابراین در این نیروگاه، آن‌چه نیاز داریم ابزارهایی است که بتواند انرژی خورشیدی را دریافت نماید. هم‌چنین ابزارهایی برای تبدیل انرژی خورشیدی دریافت شده، به انرژی برق نیاز داریم.

از آن‌جایی که انرژی خورشیدی، پاک‌ترین شکل انرژی تجدیدپذیر است، احداث نیروگاه خورشیدی به منظور دریافت این انرژی، اهمیت فراوانی پیدا کرده است. انرژی برق تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی، می‌تواند در منزل، محل کار، تجارت و … استفاده شود. و بدین ترتیب، در هزینه‌های مصرف برق صرفه‌جویی عظیمی حاصل خواهد شد.

 وضعیت ایران برای تأسیس نیروگاه خورشیدی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

برای تأسیس و احداث نیروگاه خورشیدی، به نقطه‌ای نیاز داریم که بتوان تجهیزات دریافت نیروی خورشیدی را در آن‌جا نصب نمود. بنابراین این نقطه باید پتانسیل خوبی برای دریافت تابش خورشیدی را داشته باشد. خوشبختانه در ایران، نقاط فراوانی است که در معرض تابش خورشید بوده و امکان احداث نیروگاه خورشیدی در آن نقطه فراهم آمده است. جالب است بدانید که موقعیت جغرافیایی ایران بر روی کره‌ی زمین به گونه‌ای است که بیش‌تر نواحی آن از تابشی بیش‌تر از تابش متوسط در کل جهان، برخوردار است.

توجیه اقتصادی برای احداث نیروگاه اقتصادی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

با توجه به مطلب بیان شده از نظر نقطه‌ی جغرافیایی ایران، می‌تواند برآورد کرد که در حدود ۳۰۰ روز در طی سال، امکان دریافت تابش خورشیدی وجود دارد. از طرف دیگر گفته می‌شود که احداث نیروگاه‌های خورشیدی با ۱ مگاوات، توجیه اقتصادی وجود دارد. این ارقام نشان می‌دهد که احداث نیروگاه خورشیدی در ایران، از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر بوده و قابل اجرا خواهد بود.

انواع نیروگاه‌های خورشیدی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

نیروگاه‌های خورشیدی به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: نیروگاه خورشیدی فتو ولتاییک و نیروگاه خورشیدی حرارتی. در هر دوی این نیروگاه‌ها، هدف تولید انرژی الکتریسیته است. اما در نیروگاه خورشیدی فتو ولتاییک، این کار با استفاده از انرژی نورانی خورشید انجام می‌گیرد. در حالی که در نیروگاه خورشیدی حرارتی، همان‌طور که از نام آن پیداست، این کار با استفاده از انرژی حرارتی خورشید انجام خواهد شد.

آشنایی با اجزای نیروگاه خورشیدی فتو ولتاییک در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

در نیروگاه خورشیدی فتو ولتاییک، نیاز به تجهیزاتی داریم تا بتوانیم انرژی نورانی خورشید را دریافت نموده و آن را به الکتریسیته تبدیل کنیم. دریافت انرژی نورانی خورشید، توسط سلول‌های خورشیدی انجام می‌شود. این سلول‌ها از جنس سیلیکون ساخته می‌شوند. ساختار کار سلول‌های خورشیدی به این صورت است که زمانی که فوتون‌های نور خورشید به آن‌ها برخورد می‌کنند، می‌توانند الکترون را آزاد کرده و جریان مستقیم برق ایجاد شود. سلول‌های خورشیدی به صورت متصل به هم در قالب یک پنل خورشیدی و مجدد پنل‌های خورشیدی به صورت متصل به هم در قالب یک آرایه به کار برده می‌شوند. پنل‌های خورشیدی می‌توانند در انواع مختلفی ساخته شوند که موضوع طرح آن در این مطلب نمی‌گنجد.

یکی دیگر از اجزای نیروگاه‌های خورشیدی، استراکچرها هستند. استراکچرها در حقیقت پایه‌هایی هستند که پنل‌ها بر روی آن‌ها تکیه کرده و محکم می‌شوند. استراکچرها می‌توانند ثابت و یا متحرک باشند. انواع متحرک، به صورت هوشمند ساخته شده‌اند. استراکچرهای متحرک، قادر خواهند بود تا با زاویه‌ی خورشید، جهت خود را تغییر دهند. بدین ترتیب بازده بالایی برای دریافت انرژی خورشیدی حاصل خواهد شد.

اینورتر از مهم‌ترین اجزای نیروگاه خورشیدی است. اینورتر دستگاهی است که ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل می‌کند. اینورترها انواع مختلفی دارند که در مطلب جداگانه، بررسی شده‌اند.

 انواع نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

در نیروگاه خورشیدی، به تجهیزاتی نیاز خواهیم داشت تا بتواند نیروی حرارتی و گرمای خورشید را به دام انداخته و از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده شود. برای این منظور از کالکتورها استفاده می‌شود. کالکتورها، انواع مختلفی دارند و برحسب نوع کالکتور به کار برده شده در نیروگاه خورشیدی حرارتی، می‌توان انواع خاصی از این نیروگاه‌ها را تعریف نمود. در ادامه، برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین این موارد را بیان کرده‌ایم.

  • نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی پارابولیک که کالکتور مورد استفاده در آن، آینه‌های سهموی طولانی خواهد بود.
  • نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی فرنل که آینه‌های تخت با پهنای کم و طول زیاد به عنوان کالکتور عمل خواهند کرد.
  • نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی برج خورشیدی که از صدها هزار آینه‌ی تخت به نام هیلوستات به عنوان کالکتور استفاده می‌کند.
  • نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی بشقابی که از بشقابک سهموی برای ردیابی نور خورشید و کالکتور، استفاده می‌شود.
  • نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی دودکش خورشیدی که از یک برج با کفه‌ی شفاف استفاده می‌شود.

درآمد احداث نیروگاه خورشیدی در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

یکی از مهم‌ترین موارد برای سرمایه‌گذاران، درآمد و سودی است که از سرمایه‌گذاری عایدشان خواهد شد. آگاهی از درآمد و مبالغ مالی قابل پرداخت، به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر در برابر تصمیم خود عمل کند. برای احداث نیروگاه خورشیدی، درآمد حاصله قابل بیان در یک جدول خلاصه نیست! چرا که ظرفیت نیروگاه و عوامل متعدد دیگری می‌توانند این اراقام را تغییر دهند. به طور خلاصه، این اراقام برای احداث یک نیروگاه خورشیدی ۵ کیلووات در ادامه بیان شده است. این نیروگاه قابل تأسیس بر روی یک بام خانه نیز خواهد بود!

خلاصه طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی

ظرفیت تولید سالیانه ۵ کیلووات

مساحت زمین مورد نیاز ۶۰ متر مربع

میزان سرمایه گذاری ثابت ۱۰۷ میلیون تومان

نرخ بازده داخلی ۳۴ درصد

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه