طرح توجیهی احداث نیروگاه CHP

 همه چیز درباره‌ی CHP

CHP مخفف عبارت combined heat and power است. یعنی «ترکیب برق و حرارت». در نیروگاه‌های CHP به تولید هم‌زمان برق و حرارت پرداخته می‌شود. این موضوع از لحاظ بهینه‌سازی انرژی، بسیار اهمیت دارد و مورد توجه قرار گرفته است.

در حالت کلی، نیروگاه‌های CHP را در دسته‌ی نیروگاه‌های برق به شمار می‌آورند. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، انرژی برق با استفاده از ژنراتورها تولید می‌شود. در حین تولید انرژی برق در ژنراتور، انرژی گرمایی نیز تولید می‌شود. این گرما هرچند در دسته‌ی انرژی‌های اتلافی قرار می‌گیرد امّا در نیروگاه‌های CHP، این انرژی حرارتی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. 

چرا نیروگاه CHP بهتر است؟

سؤالی که اکنون مطرح می‌شود، این است که چرا باید نیروگاه CHP احداث شود؟ به عبارت دیگر، چرا این نیروگاه CHP بهتر است؟ در این بخش، به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

یکی از معضلاتی که در زمینه‌ی برق رسانی و توزیع آن مطرح می‌شود، هزینه‌ی انتقال و برق رسانی است. برای مصارف کم و نقاط پراکنده و دورافتاده، این موضوع صرفه‌ی اقتصادی ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از معادن، شهرک‌های صنعتی و … برای تأمین برق خود با مشکل مواجه هستند. راهکاری که برای حل این مشکل، در نظر گرفته می‌شود؛ اجرای نیروگاه‌های پراکنده با ظرفیت تولید کم است. یعنی نیروگاه بتواند انرژی برق را برای همان نقطه‌ی مصرف، فراهم نماید. 

نیروگاه‌های برق بزرگ مقیاس، تلفات زیادی دارند. به علاوه احداث و راه‌اندازی چنین نیروگاه‌هایی، هزینه‌های بالایی را می‌طلبد. بنابراین کارشناسان برق به این مسأله فکر می‌کنند که نیروگاه‌هایی کوچک مقیاس بسازند تا تلفات و مشکلات کاهش یابد. نیروگاه‌های کوچک مقیاس، هزینه‌ی پایین‌تری دارد و هم‌چنین فناوری به کار رفته در ساخت آن‌ها جدیدتر خواهد بود. لذا مشکلات آن، به مراتب کم‌تر از نیروگاه‌های بزرگ مقیاس است.

نیروگاه‌های CHP در حقیقت شکلی از همین نیروگاه‌های کوچک مقیاس هستند. این نیروگاه‌ها می‌توانند انرژی برق را تا ۲۵ مگا وات تولید کنند. به علاوه همان‌طور که بیان کردیم، انرژی حرارتی نیز در روند تولید برق در این نیروگاه‌ها، به صورت مفید خواهد بود. در بخش بعدی، مزایای نیروگاه CHP بیان شده است.

مزایای احداث نیروگاه CHP

برای هر سرمایه‌گذار، این مسأله بسیار اهمیت دارد که آیتم ویژه‌ی سرمایه‌گذاری، چه مزایایی را برای وی به دنبال خواهد داشت. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه CHP هستید، مزایای زیر عاید شما خواهد شد.

  • بازدهی مطمئن
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی (سوخت)
  • کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری
  • امکان اجرای سیستم به صورت شبکه‌ای
  • کاهش معضلات در شرایط بحرانی
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
  • افزایش امنیت و کاهش آسیب‌های زیست محیطی
  • کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع
  • افزایش پیک سایی و بارهای قابل قطع
  • کاهش یا حذف نیاز به توسعه شبکه‌ی انتقال و توزیع
  • بهبود ضریب بار شبکه برق

بازار احداث نیروگاه CHP

دنیای صنعت، هر روز در حال توسعه و پیشرفت است. از طرف دیگر، صنایع، از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی به شمار می‌آیند. بنابراین می‌توان گفت که مصرف انرژی، هر روز بالاتر می‌رود. لذا باید به دنبال راهکاری باشیم تا بتواند انرژی مورد نیاز را تأمین و مصرف آن را به صورت بهینه رقم بزند. از طرف دیگر، باید به کاهش معضلات ناشی از مصرف انرژی، مانند آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای، نیز اندیشید. گفته می‌شود برای این منظور، صنعتگران باید مصرف انرژی را به یک چهارم میزان فعلی کاهش دهند.

احداث نیروگاه CHP یکی از راهکارهایی است که بدین منظور پشتیبانی می‌شود. وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح احداث نیروگاه CHP پشتیبانی و حمایت می‌کنند. بدین صورت که زمین مورد نیاز برای احداث این نیروگاه‌ها، توسط شهرک‌های صنعتی تأمین شده و وزارت نیرو نیز برق تولید شده را به قیمت مصوب خریداری می‌نماید. این برق با نرخی ارزان‌تر در اختیار صنعتگران قرار خواهد گرفت.

حمایت ارگان‌های یاد شده از طرح احداث نیروگاه CHP و نیز مزایای این نیروگاه‌ها، سبب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، ترجیح به فعالیت در این بخش دهند. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به تأسیس نیروگاه‌های CCHP اقدام نمایند که در آن انرژی سرمایی نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد. (حرف C در ابتدای CCHP، به Cooling یا همان انرژي سرمایشی اشاره دارد.)

تجهیزات لازم برای تأسیس نیروگاه CHP

احداث نیروگاه CHP، نیازمند فراهم آوردن تجهیزات و وسایل خاصی است که در این بخش بدان‌ها اشاره کرده‌ایم. مولد قدرت (که می‌تواند در انواع مختلفی اعم از موتورهای احتراقی، توربین‌های گازی، میکرو توربین، پیل سوختی باشد.)، مبدل‌های حرارتی برای بازیافت گرمای تولید شده، ژنراتورها، لوله‌ها، اتصالات، عایق، پمپ از جمله مهم‌ترین تجهیزات در نیروگاه‌های CHP خواهند بود.

ناگفته نماند که احداث نیروگاه‌های CCHP به تجهیزات سرمایشی نیز نیاز دارد. برای این منظور باید از چیلرهای تراکمی یا جذبی استفاده نمود.

خلاصه طرح توجیهی احداث نیروگاه CHP

سرمایه‌ی مورد نیاز ۲۱۵۰۰ میلیون تومان

ظرفیت تولید سالانه ۵ مگا وات

متراژ زمین ۳۰۰۰ متر مربع

نرخ بازده داخلی ۲۰ تا ۲۵ درصد

از آن‌جایی که ارتباط مستقیمی میان تصمیم‌های سیاسی و شرایط به وجود آمده برای تولید نیرو وجود دارد، گفته می‌شود که در بدترین شرایط، سرمایه ظرف مدت ۴ الی ۵ سال، بازگشت خواهد داشت. 

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی احداث نیروگاه CHP نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه