طرح توجیهی احداث چاپخانه

رنگ‌ها در صنعت چاپ
طرح توجیهی احداث چاپخانه

چاپخانه در طرح توجیهی احداث چاپخانه

چاپخانه یک کارگاه است. در این کارگاه، کارهای چاپ بر روی کاغذ و سایر متریال انجام می‌شود. به طور کلی، فرآیندهایی که در چاپخانه اجرا می‌شود، منجر به ایجاد متن، طرح و یا اثر بر روی یک سطح خواهد شد. این سطح می‌تواند مقوا، سلفون، چوب، چرم و … باشد. 

اهمیت چاپ در طرح توجیهی احداث چاپخانه

برای راه‌اندازی و احداث چاپخانه، در ابتدا باید بدانیم که اهمیت فرآیند اجرایی در آن، تا چه اندازه خواهد بود. از آن‌جایی که در دوره‌ی زمانی فعلی، صنعت نشر بخش بسیار مهمی در فعالیت‌های حکومتی به شمار می‌آید؛ باید بیان کرد که «چاپ» بسیار اهمیت دارد. به طوری که، صنعت چاپ در شمار صنایع مهم هر کشور محسوب می‌گردد.

گذری به تاریخچه‌ی چاپ در طرح توجیهی احداث چاپخانه

پیش از آن‌که وارد جزئیات احداث چاپخانه و فرآیندهای آن شویم، بد نیست تا گذری مختصر بر تاریخچه‌ی چاپ داشته باشیم اولین دستگاه چاپ با جوهر را شخصی به نام «گوتنبرگ» اختراع کرد. در اروپا، او را به عنوان پرچم‌دار صنعت چاپ می‌شناسند. دستگاهی که گوتنبرگ اختراع کرده‌ بود، می‌توانست متن و تصویر را بر روی کاغذ چاپ کند.

در ایران، برای نخستین بار، شخصی به نام زین‌العابدین تبریزی، وسایل چاپ را وارد کرد. دومین دستگاه چاپ، توسط میرزا صالح شیرازی وارد کشور شد. در سال ۱۲۴۰ هـ. ق. میرزا جعفر تبریزی، دستگاه چاپ سنگی را از مسکو به ایران آورد و چاپخانه‌ی سنگی احداث نمود.

چاپخانه‌ی صنعتی در طرح توجیهی احداث چاپخانه

در حوزه‌ی چاپ، نام «چاپخانه‌ی صنعتی» بسیار شنیده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، از زمان ظهور صنعت چاپ تا کنون، فناوری و علم پیشرفت‌های زیادی کرده است. بنابراین ابزارها و ماشین‌آلات متعدد و پیشرفته‌تری برای پوشش‌دهی به این فرآیند ساخته شده است. در چاپخانه‌های صنعتی، دستگاه وسیع و پیشرفته‌ای برای چاپ وجود دارد. این دستگاه قادر به چاپ متن و تصویر بر روی سطوح مختلفی خواهد بود. جلد کتاب، صفحات دفتر و سالنامه، مجلات، بنرها و … از جمله برخی از رایج‌ترین خروجی‌های یک چاپخانه خواهند بود.

انواع چاپ صنعتی در طرح توجیهی احداث چاپخانه

برای راه‌اندازی و احداث چاپخانه، باید ابتدا با انواع چاپ آشنا شد. لیست زیر، انواع چاپ را نشان می‌دهد.

  • چاپ افست یا لیتوگرافی

چاپ افست نوعی چاپ است که در آن از یک استوانه‌ی در حال چرخش استفاده می‌شود. در این روش، متن و تصویر بر روی سطح استوانه برگردانده شده و با فشار استوانه بر روی کاغذ (یا هر سطح دیگر) نقش به آن منتقل خواهد شد. چاپ افست برای تیراژهای ۱۰۰۰ نسخه‌ای و بالاتر کاربرد دارد.

  • دیجیتال

چاپ دیجیتال، همان پرینت معمولی است که ما می‌شناسیم. این چاپ برای تیراژ پایین به کار می‌رود. می‌توان گفت چاپ دیجیتال بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ جلد، مقرون به صرفه است. معمولاً برای پوشش‌دهی این نوع چاپ، از دستگاه‌های چاپگر لیزری و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهر افشان استفاده می‌شود. مزیت چاپ دیجیتال این است که زمان چاپ سریع است.

  • چاپ تامپو

تامپو پرینت، عملیات چاپ را با استفاده‌ از کلیشه‌های فولادی اجرا می‌کند. این نوع چاپ برای صنعت الکترونیکی و بهداشتی کاربرد دارد. هم‌چنین برای درج روی پنل‌های لوازم خانگی مانند اجاق گاز، قطعات یخچال و … از چاپ تامپو استفاده می‌شود.

  • ایچینگ

این نوع چاپ برای انتقال نوشته یا تصویر بر صفحات فلزی کاربرد دارد. بنابراین می‌توان مشخصه‌ی اصلی این نوع چاپ را دوام بالای آن دانست. لازم به ذکر است که حکاکی در چاپ ایچینگ با ایجاد خوردگی با استفاده از اسید اجرا می‌شود. چاپ ایچینگ برای درج لوگو بر روی هر وسیله‌ی فلزی اعم از وسایل آشپزخانه، شیرآلات، قطعات خودروسازی و … کاربرد دارد.

  • چاپ فلکسو

چاپ فلکسو از انواع رایج چاپ است. این روش برای چاپ روی تمامی سطوح کاربرد دارد. از چاپ فلکسو بیش‌تر براب چاپ روی پاکت‌های مقوایی، پلاستیکی، کاغذی و سلفونی استفاده می‌شود.

  • سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین، نوعی چاپ شابلونی است. از این نوع چاپ نیز برای انواع سطوح  از جمله نایلون، چرم، مقوا، شیشه، کارتن، تابلو، پوشاک، کیف و کفش و … می‌توان استفاده نمود.

اهمیت احداث چاپخانه در در طرح توجیهی احداث چاپخانه

همان‌طور که در این مطلب بیان کردیم، چاپ از جمله فرآیندهای مهم حکومتی به شمار می‌آید. بنابراین احداث چاپخانه، یکی از صنایع مهم هر کشور خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع، کافی است نگاهی به اطراف خود بیاندازید. جعبه‌های رنگی، بسته‌بندی محصولات غذایی، بسته‌بندی‌های لوازم آرایشی و … نمونه‌های کوچک و فراوانی هستند که «چاپ» در آن به وضوح دیده می‌شود. بنابراین، با کمی دقت می‌توان دریافت که صنعت چاپ، بخش وسیعی از زندگی امروزمان را در بر گرفته است.

استانداردهای لازم در طرح توجیهی احداث چاپخانه

برای راه‌اندازی و تأسیس یک چاپخانه‌ی صنعتی، علاوه بر آشنایی با انواع چاپ و بازار هدف، نیاز است تا دانشی درباره‌ی استانداردهای این صنعت نیز داشته باشید. شاید بتوان گفت که استانداردها، مهم‌ترین چیزی هستند که می‌توانند کیفیت کار را تضمین کنند. به عنوان مثال، استاندارد مشخصی برای چاپ تصویر و متن بر روی قوطی فلزی آب میوه وجود دارد که با استاندارد چاپ بر روی قوطی فلزی کمپوت متفاوت است!

وضعیت صنعت چاپ کشورهای مختلف در طرح توجیهی احداث چاپخانه

چاپ، در شمار فعالیت‌های خدماتی قرار می‌گیرد. بنابراین، فعالیت در این عرصه، منجر به تولید یک محصول با قابلیت واردات یا صادرات نخواهد شد. اما می‌توان چنین مقایسه‌ای را برای تولیدکنندگان دستگاه‌های چاپ در نظر گرفت. در بین کشورهای مختلف، آلمان، انگلیس، چین و هند وضعیت خوبی در زمینه‌ی تولید دستگاه‌های چاپ دارند. البته بیش‌ترین سهم بازار و تکنولوژی به کشور آلمان تعلق دارد. به همین دلیل بیش‌تر ماشین‌آلات چاپ، از آلمان تهیه و خریداری می‌گردد.

فرآیند چاپ در طرح توجیهی احداث چاپخانه

در هر یک از روش‌های چاپ، فرآیند متفاوتی برای درج متن یا تصویر، دنبال می‌شود. اما چیزی که برای کلیه‌ی روش‌ها یکسان است، مرکب، سطح، و یک متد برای انتقال تصویر یا متن به سطح مورد نظر، خواهد بود.

ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای احداث چاپخانه در طرح توجیهی احداث چاپخانه 

  • دستگاه چاپ افست
  • دستگاه برش 
  • دستگاه پرس
  • دستگاه طلاکوب
  • دستگاه تسمه‌کش
  • دستگاه مفتول زن
  • دستگاه تیغ گوشه زن
  • دستگاه لمینت

ین مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی احداث چاپخانه نوشته شده است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه