طرح توجیهی تولید انواع نشاسته

طرح توجیهی تولید انواع نشاسته به بررسی تولید این محصول پرداخته است. نشاسته یک پلی ساکارید گیاهی ذخیره شده در ریشه‌ها، دانه‌ها و جوانه‌های گیاهان است و به صورت ترکیبات قندی در همه دانه‌ها وجود دارد.

نشاسته چیست؟

طرح توجیهی تولید انواع نشاسته به بررسی تولید این محصول پرداخته است. نشاسته یک پلی ساکارید گیاهی ذخیره شده در ریشه‌ها، دانه‌ها و جوانه‌های گیاهان است و به صورت ترکیبات قندی در همه دانه‌ها وجود دارد. نشاسته به صورت پودری سفیدرنگ، بدون طعم و بو بوده و در آب سرد یا حلال‌های آبی حل می‌شود. دانه‌ها یا گرانول‌های نشاسته بلوری شکل هستند و در هر گیاهی ابعاد و اشکال منحصر به فردی دارند. در ساختار نشاسته گلوکز و چربی وجود دارد.

مهم‌ترین منبع نشاسته ذرت است. همچنین در برنج، گندم و سیب زمینی به وفور یافت می‌شود. دانه‌ها یا گرانول‌های نشاسته سیب زمینی بزرگ‌ترین ابعاد را دارند، در حالی که دانه‌های نشاسته برنج ریزترین هستند. دانه‌های نشاسته خاصیت انکسار مضاعف دارند، یعنی در زیر میکروسکوپ نوری و در محیط تاریک، روشن دیده می‌شوند.

نشاسته می‌تواند انرژی لازم برای انسان‌ها را تامین کند و در کبد ذخیره شود. همچنین برای مغز و سیستم عصبی لازم است.

کاربردهای نشاسته

از قرن 19 استفاده از نشاسته رختشویی یا آهار برای صاف کردن یقه و آستین پیراهن‌های مردانه هنگام اتوکشی رواج یافت. گرانول‌هاي خام و نپخته نشاسته این خاصیت را دارند که به محض جذب متورم ‌شوند. این ویژگی گرانول‌های نشاسته خام بسيار مهم است چرا که باعث خروج نشاسته می‌شود. به همین دلیل، نشاسته به عنوان يك غلظت‌دهنده كاربرد دارد.

نشاسته در صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد و می‌تواند جایگزین چربی شود. در توليد دكستروز، دكسترين، گلوكز مايع و ساير انواع سيروپ از انواع نشاسته استفاده می‌شود. همچنین، در صنايع كنسروسازي، صنايع گوشت، تهیه غذاهاي منجمد، تولید انواع کیک و بيسكويت، كاكائو، بستني، آدامس، قهوه، شير كندانسه و خردل از نشاسته استفاده مي‌شود.

در صنعت داروسازی از نشاسته با فرمول‌بندی‌های خاص استفاده می‌شود. ضمن اینکه نشاسته درجه دو در تولید خوراک دام، نساجی، حفاری چاه‌های نفت، چسب سازی، صنعت تولید کاغذ و تولید پودرهای آرایشی کاربرد دارد.

 

طرح توجیهی تولید انواع نشاسته

 

انواع نشاسته

برای اینکه بتوان از نشاسته برای صنایع مختلف استفاده کرد باید نشاسته را اصلاح کرد. نشاسته از گیاهان مختلف به دست می‌آید و بر همین اساس به انواع مختلف با کاربردهای بعضا متفاوت تقسیم بندی می‌شود.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت ترکیبات پیچیده‌ای از کربوهیدرات‌ها است که طی فرآیندی از دانه ذرت به دست می‌آید. نشاسته ذرت یک غلظت دهنده است که در صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد و در تهیه سوپ‌ها، دسرها، کیک و شیرینی، سس‌ها و غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نشاسته ذرت انرژی لازم برای بدن را تامین می‌کند اما به دلیل نداشتن گلوتن برای تهیه نان مناسب نیست و باید با سایر غلات ترکیب شود.

نشاسته گندم

نشاسته گندم یک نشاسته ساده است و فرآوری آن از طریق محلول مخصوصی از آب و نشاسته انجام می‌شود. هنگام فرآوری نشاسته گندم پروتئین‌ها حذف می‌شوند. نشاسته گندم به عنوان یک غلظت دهنده کاربرد دارد. همچنین در تهیه نان، رشته و پنکیک استفاده می‌شود. همچنین، در صنایع غذایی به عنوان یک تثبیت کننده و چسباننده کاربرد دارد و برای ماندگاری بیشتر و بهبود کیفیت انواع نان و کلوچه استفاده می‌شود.

از نشاسته گندم در تولید ماکارونی و سایر غذاهای فرآوری شده نیز استفاده می‌شود. خاصیت چسبندگی و قوام نشاسته گندم باعث شده تا در تولید کاغذ و صنعت نساجی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

نشاسته برنج

90 درصد وزن برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد. برای استخراج نشاسته برنج، ابتدا باید پروتئین را از دانه برنج جدا کرد. نشاسته برنج فاقد گلوتن است. به همین دلیل برای افرادی که آلرژی یا حساسیت غذایی دارند مناسب است و می‌تواند جایگزین نشاسته ذرت و گندم باشد.

نشاسته سیب زمینی

نشاسته سیب زمینی می‌تواند جایگزین آرد گندم باشد و در تهیه نان مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای تهیه سس‌ها، سوپ‌ها و خورش‌ها به عنوان غلظت دهنده کاربرد دارد.

چرا طرح توجیهی تولید انواع نشاسته مهم است؟

طبق آمارهای جهانی میزان مصرف نشاسته بسیار بالا است و این میزان در حال افزایش است. کاربردهای زیاد نشاسته در صنایع غذایی، نساجی و داروسازی، به عنوان اصلی‌ترین نیازهای بشری باعث شده تا تولید این محصولات از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

طیق طرح توجیهی تولید انوع نشاسته بزرگ‌ترین تولیدکنندکنندگان نشاسته چین، اتحادیه اروپا و ایالت متحده هستند که بیش از 60 درصد تولید نشاسته جهان را بر عهده دارند.

در کشور ما نیز واحدهای تولید نشاسته در استان‌ها و مناطق مختلف از جمله تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، یزد، قزوین، همدان، ارستان، اردبیل، کهکلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت تولید بیش از 220 تن نشاسته در سال مشغول فعالیت هستنند.

کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح توجیهی تولید انواع نشاسته

کد آیسیک (ISIC)  یا طبقه بندی استانداردهای بین المللی صنایع یک روش ساده و دقیق کدگذاری است که از طریق آن می‌توان اطلاعاتی نظیر هویت کالا، قطعات، مواد، مدارک و اموال را تعیین و تایید کرد. کد آیسیک مرتبط با تولید انواع نشاسته بدین قرار است:

نشاسته از گندم: 15321131

نشاسته گندم: 1532512304

برای تعیین جایگاه یا ترخیص کالا از گمرک نیز نیاز به کد تعرفه گمرکی است. کد تعرفه گمرکی مرتبط با تولید انواع نشاسته به شرح زیر است:

نشاسته گندم: 11081100

خلاصه گزارش سرمایه گذاری طرح توجیهی تولید انواع نشاسته

  • ظرفیت تولید سالانه: 30000 تن
  • مساحت زمین موردنیاز: 5000 مترمربع
  • زیربنای کل: 2200 مترمربع
  • نیروی انسانی لازم: 32 نفر
  • میزان سرمایه گذاری ثابت: 1.5 میلیون دلار
  • ارزش ماشین آلات و تجهیزات: 850 هزار دلار
  • نرخ بازده داخلی در سال مبنا: 39 درصد
  • نرخ برابری دلار: 50000 تومان.

 

طرح توجیهی تولید انواع نشاسته

 

چگونه طرح توجیهی تولید انواع نشاسته تهیه کنیم؟

اگر می‌خواهید به صورت کاملا حرفه‌ای یک طرح توجیهی تولید انواع نشاسته تهیه کنید، کارشناسان ما در شرکت طرح نویس آماده ارائه خدمات به شما عزیران هستند.

بخشی از خدمات شرکت طرح نویس در این حوزه عبارتند از:

-انجام مطالعات امکان سنجی و بازاریابی برای محصولات و خدمات

-بررسی پتانسیل صادراتی و شناسایی بازار محصولات صنعتی

-انجام طرح های توجیهی برای استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان

-انجام طرح های توجیهی به منظور جذب سرمایه گذار خارجی

-ثبت نام و انجام فرآیند اخذ جواز تاسیس، ثبت نام سامانه بهین یاب، کارا و سیتا

– تهیه طرح توجیهی برای ثبت اختراع و پارک های علم و فناوری

– طراحی و اجرای پروژه های صنعتی

منتظر شما هستیم…

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه