طرح توجیهی تولید اکسید کلسیم

اکسید کلسیم

اکسید کلسیم ماده‌ای است که از سنگ آهک طبیعی استخراج می‌شود. برای این‌که این ماده را به دست بیاوریم، باید سنگ آهک داشته باشیم. سپس بر روی این سنگ آهک، بایستی فرآیندهای مختلف صورت بگیرد تا اکسید کلسیم از آن استخراج گردد.

ساختار مولکولی آهک استخراج شده از سنگ آهک، به صورت CaO می‌باشد. اکسید کلسیم یا همان آهک پخته شده، از نظر فیزیکی ظاهری کلوخه‌ای و رنگ سفید دارد. در ادامه با نحوه‌ی استخراج این ماده و کاربردهای آن بیش‌تر آشنا خواهید شد.

کاربرد اکسید کلسیم در طرح توجیهی تولید اکسید کلسیم

شفته آهکی، ساروج و ملات آهک آبی از جمله کاربردهای آهک به شمار می‌آبند. از اکسید کلسیم در صنایع ساخت و ساز، فولاد سازی و هم‌چنین تولید سیمان استفاده می‌شود. در ادامه با این کاربردها بیش‌تر آشنا خواهید شد.

برای تولید فولاد در صنایع فولاد سازی از سنگ آهن استفاده می‌شود. در واقع فولاد آلیاژی از آهن است. برای استخراج آهن از سنگ آهن، ناخالصی‌هایی مانند منگنز باید از آن دفع شود. منگنز ماده‌ای است که انعطاف‌پذیری فولاد را کم می‌کند و آن را به یک ماده‌ی خشک و شکننده تبدیل می‌سازد. برای جداسازی منگنز و به عبارت بهتر به منظور خالص سازی سنگ آهن در کوره‌های ذوب، از پودر آهک استفاده می‌شود. پودر آهک یا همان اکسید کلسیم می‌تواند این ناخالصی‌ها را به خود جذب کرده و آن‌ها را جداسازی نماید.

در ساخت و ساز ساختمان‌ها نیز می‌توان از اکسید کلسیم به عنوان آهک شفته برای زیرسازی بنا استفاده کرد. به علاوه این‌که این ماده در ساخت سیمان به عنوان ماده‌ی چسبنده، استفاده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، استفاده از ملات‌هایی مانند شفته آهکی، ساروج و آهک آبی در ساختمان‌سازی بسیار مرسوم است.

کاربرد دیگری که از آهک وجود دارد، استفاده از آن برای ترمیم آسفالت در جاده‌ها می‌باشد. برای این منظور دوغاب آهک شکفته را به کار می‌برند. تزریق دوغاب آهک در خاک رس، سبب ایجاد شفته آهکی خواهد شد. در نهایت روی آن را با لایه‌ای از قیر می‌پوشانند.

فرآیند تولید اکسید کلسیم در طرح توجیهی تولید اکسید کلسیم

برای تولید و ساخت اکسید کلسیم، باید سنگ آهک طبیعی را به دمای ذوب رساند. سنگ آهک طبیعی خلوص کلسیم بسیار زیادی دارد. برای این‌که بتوان آهک را از این سنگ استخراج نمود می‌توان از روش حرارت‌دهی استفاده کرد. اما در این روش مواد دیگری نیز ناخواسته دفع خواهند شد. به عنوان مثال بر اساس میزان حرارت و مدت زمان اعمال آن، ممکن است موادی مانند آلومینیوم، سیلیس و گاز کربنیک نیز از این سنگ دفع شود.

روش دیگری که برای استخراج آهک از سنگ آهک استفاده می‌شود، چیدن لایه لایه و بافاصله‌ی این سنگ‌ها بر روی یکدیگر است. این کار در یک محوطه‌ی چاله مانند انجام می‌شود. سپس درب چاه بسته شده و حرارت زیادی با نفت، ذغال سنگ و سایر سوخت‌ها ایجاد می‌شود. این حرارت برای چندین روز به سنگ آهک اعمال می‌شود تا کم‌کم تجزیه بشوند.

در روش نوین‌تر برای استخراج آهک از سنگ آهک از کوره استفاده می‌شود. کوره‌های استفاده شده در روش صنعتی، کیفیت یکدست‌تری از آهک را ایجاد می‌نمایند. هم‌چنین در این روش، می‌توان در مدت زمان کوتاه‌تری عملیات استخراج را انجام داد.

کد آیسیک تولید اکسید کلسیم در طرح توجیهی تولید اکسید کلسیم

آیسیک سرواژه‌ی عبارت international Standard Industrial Classification به معنای سیستم ین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کد آیسیک یک کد است که به منظور تعیین هویت هر کالا، به آن اختصاص داده می‌شود.

کد آیسیک اختصاص داده شده برای تولید اکسید کلسیم برابر با ۲۴۱۱۵۱۲۵۰۲ می‌باشد.

کد تعرفه‌ی گمرکی تولید اکسید کلسیم در طرح توجیهی تولید اکسید کلسیم

کد تعرفه‌ی گمرکی کد دیگری ایت که به صورت عددی به هر کالا تخصیص داده می‌شود. با استفاده از این کد می‌توان جایگاه کالا را در ترخیص آن از گمرک شناسایی کرد. به عبارت دیگر، این کد تعرفه گمرکی و میزان حق قابل پرداخت برای ترخیص کالا از گمرک را تعیین می‌نماید.

کد تعرفه‌ی گمرکی برای صنعت اکسید کلسیم برابر با ۲۸۲۹۰۰۰ می‌باشد.

تجهیزات لازم برلی تولید آهک در طرح توجیهی تولید اکسید کلسیم

  • هاپر سنگ‌شکن
  • خوراک‌دهنده شاتوتی
  • سنگ‌شکن فکی
  • نوار نقاله
  • سرند لرزشی
  • خوراک‌دهنده لرزشی
  • سیستم برق و کنترل
  • کوره عمودی دوار
  • سیلوی فلزی

 

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید اکسید کلسیم نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 باسپاس

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه