طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

نیروگاه خورشیدی در طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

انرژی، لازمه‌ی انجام کارها است. بنابراین نیروگاه‌ها احداث می‌شوند تا انرژی لازم برای صنایع و امور مختلف را فراهم آورند. از جمله نیروگاه‌هایی که به منظور تأمین انرژی احداث می‌شود، نیروگاه خورشیدی است. همان‌طور که از نام آن پیداست، با استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی الکتریکی مورد نیاز در این نیروگاه‌ها تولید و تأمین خواهد شد.

اهمیت «انرژی پاک» در دنیا، سبب شده است تا متقاضی برای احداث نیروگاه خورشیدی بسیار بالا باشد. در کشورمان، ایران، نیز شرایط اقلیمی و جغرافیایی سبب می‌شود تا احداث نیروگاه خورشیدی، یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

همان‌طور که اشاره شد، در نیروگاه‌های خورشیدی، هدف دریافت انرژی خورشیدی از طریق پانل‌های خورشیدی و سپس تولید الکتریسیته در این پنل‌ها می‌باشد. در قسمت نهایی، انرژی الکتریسیته‌ی تولید شده به جریان متناوب تبدیل خواهد شد. این کار با کمک اینورترها انجام می‌شود که در ادامه‌ی مطلب در این خصوص بیش‌تر شرح داده‌ایم. 

اینورتر در طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

اینورتر یک دستگاه است که ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل می‌کند. در نیروگاه‌های خورشیدی، پنل‌های خورشیدی، برق DC را به اینورترها می‌دهند تا به برق AC با ولتاژ مورد نظر تبدیل گردد. برای سیستم‌های سولار یا خورشیدی، از اینورتر مدل سینوسی استفاده می‌شود.

اینورتر خورشیدی در طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

از یک اینورتر خورشیدی انتظار می‌رود تا بتواند دو هدف مهم را تأمین نماید. اول این‌که یک اینورتر خورشیدی باید ولتاژ DC را دریافت کرده و آن را به جریان AC مناسب تبدیل کند. و دوم این‌که حداکثر توان را از منبع نور دریافت کند. نکته‌ی دیگری که از یک اینورتر خورشیدی انتظار می‌رود، محافظت از سیستم در برابر تخلیه‌ی کامل باطری، اضافه ولتاژ، دمای بالا و اتصال کوتاه می‌باشد.

انواع اینوترهای خورشیدی در طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

با توجه به مواردی که در بخش پیش بیان شد و از یک اینورتر خورشیدی انتظار می‌رود، انواع مختلفی از این اینورترها را می‌توان دسته‌بندی کرد. بر اساس شکل قرارگیری اینورترها در ماژول‌ها، می‌توان انواع اینورترهای خورشیدی را به چهار دسته تقسیم‌بندی نمود. در ادامه این چهار دسته را بیان کرده‌ایم.

  • اینورتر مرکزی
  • اینورتر رشته‌ای
  • اینورتر چند رشته‌ای
  • میکرواینورتر

دسته‌بندی دیگری که می‌توان برای اینورترهای خورشیدی بیان کرد، بر اساس شکل موج خروجی آن‌ها می‌باشد. اینورترهای خورشیدی از نظر شکل موج خروجی به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می‌شوند.

  • خروجی به شکل موج مربعی
  • خروجی به شکل سینوسی ساده
  • خروجی به شکل سینوسی خالص
  • خروجی به شکل سینوسی اصلاح شده و پله‌ای

اینورتر مرکزی برای نیروگاه خورشیدی 

در سیستم‌های بزرگ، بیش‌تر از اینورترهای مرکزی استفاده می‌شود. این اینورترها، به طور معمول دارای سه فاز هستند. نصب ساده و کم‌هزینه‌ای دارند و چندین پنل خورشیدی را به هم متصل می‌سازد. نقطه ضعف اینورترهای مرکزی را می‌توان در عدم قابلیت ارتقای آن‌‌ها دانست. این اینورترها در تابش کم (فصول سرد سال) بهره‌وردی خوبی نخواهند داشت.

اینورتر رشته‌ای برای نیروگاه خورشیدی

این دسته از اینورترهای خورشیدی، برای کاربردهای تجاری و مسکونی به کار می‌روند. در این نوع از اینورترها، یک رشته از صفحه‌های خورشیدی به اینورتر متصل می‌شود.

اینورتر چند رشته‌ای برای نیروگاه خورشیدی

اینورترهای چند رشته‌ای شکل تکامل یافته‌ی اینورترهای رشته ای هستند. در این اینورترها، می‌توان هر رشته را به صورت جداگانه کنترل نمود.

میکرواینورتر برای نیروگاه خورشیدی

میکرواینورتر به صورت یک ماژول به کار برده می‌شود. در این اینورتر، یک سلول خورشیدی و یک اینورتر الکتریکی قرار دارد. با اتصال این ماژول به شبکه، نور خورشید دریافت شده به برق تبدیل خواهد شد. این نوع از اینورترها مزایای بیش‌تر به نسبت سایر انواع اینورترهای خورشیدی دارند. و به همین دلیل بیش‌تر به آن‌ها توجه شده است.این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

وضعیت تولید مبدل برقی یا اینورتر در ایران در طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

با نگاهی به نمودار وضعیت واحدهای تولیدکننده‌ی اینورتر و ظرفیت هر یک از این واحدها، درمی‌یابیم که میزان تعداد واحدهای تولیدکننده در استان‌های تهران، اصفهان، و همین‌طور البزر و خراسان رضوی، بالاتر از سایر استان‌ها است. البته تعداد واحد بالا، لزوماً به معنای بالا بودن ظرفیت تولید آن استان‌ها نخواهد بود. به عنوان مثال، ظرفیت تولید اینورتر در مجموع واحدهای تولیدکننده‌ی این محصول در اصفهان، به میزان بسیار اندکی است. این در حالی است که استانی مانند کرمانشاه، که تنها یک واحد تولید کننده‌ی اینورتر دارد، ظرفیت بالاتری از این محصول را ارائه می‌دهد.

کد آیسیک تولید اینورتر و مبدل برقی در طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

آیسیک سرواژه‌ی عبارت international Standard Industrial Classification به معنای سیستم ین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کد آیسیک یک کد است که به منظور تعیین هویت هر کالا، به آن اختصاص داده می‌شود.

کد آیسیک برای تولید انواع اینورترهای منفصل از شبکه ۳۱۱۰۴۱۲۳۸۵

کد آیسیک برای تولید انواع اینورترهای متصل به شبکه (اینورترهای خورشیدی) ۳۱۱۰۴۱۲۴۹۴

کد تعرفه‌ی گمرکی تولید اینورتر و مبدل برقی در طرح توجیهی تولید اینورتر برای نیروگاه خورشیدی

کد تعرفه‌ی گمرکی کد دیگری است که به صورت عددی به هر کالا تخصیص داده می‌شود. با استفاده از این کد می‌توان جایگاه کالا را در ترخیص آن از گمرک شناسایی کرد. به عبارت دیگر، این کد تعرفه گمرکی و میزان حق قابل پرداخت برای ترخیص کالا از گمرک را تعیین می‌نماید.

کد تعرفه‌ی گمرکی برای انواع اینورترهای منفصل از شبکه، ۸۵۰۴۴۰ می‌باشد.

خلاصه‌ی طرح توجیهی تولید اینورتر و مبدل برقی

ظرفیت تولید سالیانه: ۱۵۰۰۰ عدد اینورتر

نرخ برابری دلار: ۲۴۰۰۰ تومان

اشتغال: ۲۹ نفر

نرخ بازدهی داخلی طرح: ۳۵ درصد

میزان سرمایه‌گذاری ثابت: ۱۵ میلیارد تومان

ارزش تجهیزات و ماشین آلات: ۹ میلیارد تومان

مساحت زمین مورد نیاز کارخانه: ۴۰۰۰ متر مربع

مساحت زیربنای کارخانه: ۱۵۰۰ متر مربع

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه