طرح توجیهی تولید بتن آماده

تولید بتن آماده

در این مقاله به معرفی ابعاد مختلف طرح توجیهی تولید بتن آماده از حیث ضرورت تولید، الزامات تولید، مواد اولیه و معرفی ماشین آلات مربوطه و همچنین برآورد اقتصادی طرح به اجمال پرداخته شده است.

بتن آماده

در حال حاضر، استفاده از مصالح آماده در ساخت و ساز، بسیار پرطرفدار است. مصالح آماده سرعت عمل کار را بالا برده و استانداردهای کیفی خوبی در روند تولید آن‌ها استفاده می‌شود. از آن‌جایی که بتن یکی از مصالح حتمی در ساخت و ساز است، بتن‌های آماده نیز محصولی شایان توجه در عمران و ساخت و ساز خواهد بود.

بتن آماده، نوع خاصی از بتن است که تولید آن در کارخانه اتفاق افتاده و توسط ماشین‌های حمل مخصوص، تا محل مورد استفاده، جابه‌جا خواهند شد. این بتن‌ها از آب، ماسه، شن و سیمان ساخته می‌شوند. بتن‌های آماده، محصولی بسیار مقاوم در برابر عوامل طبیعی هستند. به عبارت بهتر، سیل، باد، آتش و عوامل این‌چنینی، نمی‌تواند تأثیر مخرب زیادی بر روی بتن‌های آماده داشته باشد.

 

بازار هدف بتن آماده در طرح توجیهی تولید بتن

در تولید بتن آماده، بحث صادرات چندان مطرح نمی‌شود. بلکه هدف فروش آن در بازار داخلی و تأمین بازار داخلی خواهد بود.

 

کاربرد بتن آماده در طرح توجیهی تولید بتن

بتن‌های آماده را بیش‌تر در پی ساختمان‌ها و یا اسکلت بتنی یک سازه به کار می‌برند. هم‌چنین از این مصالح در ساخت راه‌ها و فضاهای پرترافیک استفاده می‌شود. کف‌پوش‌های بتنی،  ساخت اجزای پیش ساخته‌ی سازه‌ها و فوندانسیون دیوارها کاربرد دیگری هستند که از بتن آماده در آن استفاده خواهد شد.

کاربردهای متنوع بتن آماده، نشان می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک جایگزین بتن سنتی خواهد شد. بنابراین، تولید این محصول می‌تواند برحسب میزان ساخت و ساز هر منطقه، مناسب و آینده‌دار تلقی شود.

 

مزایای بتن‌های آماده در طرح توجیهی تولید بتن

  • مهم‌ترین مزیتی که از به کارگیری بتن آماده، حاصل می‌شود؛ سرعت عمل در پروژه خواهد بود. این مزیت برای تمام مصالح آماده و پیش‌ساخته تعمیم داده می‌شود. 
  • کاهش هزینه‌ها، مزیت دیگری است که در استفاده از بتن آماده نهفته شده است.
  • کیفیت بالاتر، یکی دیگر از فواید بتن آماده است. با به کارگیری این نوع از بتن‌ها، شما قادر به اجرای سازه‌ای با مقاومت بالاتر خواهید بود.
  • استاندارد سازی روند تولید بتن آماده در کارخانه، سبب می‌شود تا خطای آن کاهش یافته و محصولی یکنواخت و استاندارد داشته باشیم.

 

معایب بتن‌های آماده  در طرح توجیهی تولید بتن

هر چقدر هم که یک محصول جدید و تازه‌وارد، خوب باشد؛ بدون عیب نخواهد بود. بتن‌های آماده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عنوان مثال، بتن‌های آماده را باید از برندهای معتبر خریداری کرد. چرا که شما بر روی فرآیند تولید آن نظارتی نخواهید داشت. اما اعتبار برند تولیدکننده می‌تواند شما را بابت استاندارد بودن فرآیند ساخت، مطمئن سازد.

عیب دیگری که می‌توان بر بتن‌های آماده وارد نمود، اهمیت مسیر حمل آن خواهد بود. بتن‌های آماده، توسط ماشین‌های مخصوص حمل می‌شوند. مدت زمان این جابه‌جایی می‌تواند کیفیت محصول را تغییر دهد. بنابراین باید ترکیبات بتن به گونه‌ای انتخاب شود که ماهیت و کیفیت آن در طی حمل و نقل و جابه‌جایی، تغییر نکند.

 

انواع بتن آماده در طرح توجیهی تولید بتن

مانند هر کالای دیگری، نیازهای بی‌شماری که برای کاربرد بتن‌های آماده مطرح می‌شود، سبب پیدا شدن رده‌های گوناگونی از این محصول شده است. هر کدام از انواع مختلف بتن‌های آماده، کاربرد ویژه‌ی خود را خواهند داشت. این کاربرد ویژه به رفتار و مواد تشکیل دهنده‌ی خاص هر نوع باز می‌گردد. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع بتن آماده را ذکر کرده‌ایم. شرح مختصر هر کدام از این انواع بتن‌ها را نیز بیان کرده‌ایم اما اطلاعات بیش‌تر در این زمینه را به خواننده واگذار می‌کنیم.

  • بتن آماده استاندارد

این نوع از بتن‌های ماده از مواد ساده و اصلی بتن ساخته شده‌اند. این بتن‌ها کاربرد زیادی در بخش‌های مختلف ساخت و ساز دارند. در حقیقت علی‌رغم ساختار ساده‌ی بتن‌های آماده‌ی استاندارد، بیش‌ترین کاربرد را در بین انواع بتن‌های آماده، در امور ساخت و ساز خواهند داشت.

  • بتن سیال

بتن‌های سیال، برای درزگیری در لوله‌ها و کابل‌ها کاربرد دارند. 

  • بتن تقویت شده

در ساختار این بتن‌ها، مواد فیبری به منظور افزایش و تقویت مقاومت ساختاری بتن، افزوده شده است. فیبرهایی که برای تقویت به بتن افزوده می‌شود، فیبرهای فولادی، فیبرهای مصنوعی و الیاف شیشه‌ای هستند. بتن‌های تقویت شده، به دلیل ساختاری که دارند، برای کاربردهای نفوذپذیری کم بسیار مناسب خواهند بود.

  • بتن خود تراکم

بتن‌های خود متراکم آب زیادی دارند. همین امر سبب می‌شود تا شکل پذیری این نوع از بتن‌های آماده، بالا برود.

  • بتن متراکم

بتن‌های متراکم دقیقاً نقطه مقابل بتن‌های خود تراکم قرار می‌گیرند. میزان آب این بتن‌ها بسیار پایین است. بنابراین ساختاری سفت دارد و به سختی می‌توان آن را شکل داد. از بتن‌های متراکم در ساخت پل و سازه‌های‌ عظیم استفاده می‌شود.

  • بتن تزیینی

نام این بتن، کاربرد آن را مشخص می‌نماید. از بتن‌های تزیینی برای ساخت کف‌پوش‌های زیبا در اطراف استخر و راه‌های ورودی استفاده می‌شود. این بتن نرم و خاص بوده و در ساخت قطعات ساختاری به کار برده می‌شود.

 

فرآیند تولید بتن آماده در طرح توجیهی تولید بتن

به منظور سهولت فهم مطلب، فرآیند تولید بتن را به‌طور مختصر، نوشته‌ایم.

۱- تهیه‌ی مواد لازم مانند ماسه، سنگ، سیمان پرتلند، آب و هرگونه مواد افزودنی دیگر

۲- ترکیب ماسه، سنگ و سیمان با هم در میکسرهای مخصوص

۳- تخلیه‌ی ترکیب ماسه و سیمان مخلوط شده 

۴- انتقال ترکیب به مخزن اصلی

۵- افزودن آب و سایر مواد افزودنی (ضد یخ،‌ خشک کننده بتن و …) به مخزن 

۶- اختلاط بتن

۷- افزودن مواد شیمیایی برحسب نیاز به منظور افزایش کیفیت بتن

۸- کنترل کیفی و انجام آزمایش‌های ضروری بر روی بتن تولید شده 

۹- انتقال بتن در صورت تأیید آزمایشات به تانکر میکسر برای جابه‌جایی و حمل تا نقطه‌ی پروژه

 

کارخانه‌ی تولید بتن آماده در طرح توجیهی تولید بتن

کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی بتن آماده، می‌تواند محصولات جانبی زیادی در این زمینه را تولید کرده و به فروش برساند. برخی از محصولات قابل تولید در کارخانه‌ی تولید بتن آماده را در زیر لیست کرده‌ایم.

  • انواع تیر و ستون پیش ساخته
  • قطعات نما
  • دیوارهای جداکننده‌ی داخلی
  • دیوارهای جانبی سوله‌ها
  • سقف‌های پیش تنیده
  • سقف پریدال
  • و …

 

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید بتن آماده نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

باسپاس

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه