طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

بتن خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

همان‌طور که گفتیم، بتن‌ها ترکیبی از آب، سنگ‌دانه و سیمان هستند. این نکته بسیار مهم است که رطوبت اضافی به بتن وارد نشود. چرا که در غیر این صورت، دچار ترک خوردگی می‌شود. در نتیجه از محل ترک‌ها، رطوبت بیش‌تری وارد شده و ساختمان آسیب می‌بیند.

بتن‌های خود ترمیم شونده، به محض ایجاد ترک در ساختار خود، این قابلیت را دارند که خودشان را ترمیم کنند. لذا مانع از آن می‌شوند که ساختار بتن دچار ترک خوردگی و آسیب عمیق شود.

نحوه‌ی ترمیم بتن خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

زمانی که در ساختار بتن، یک ترک ایجاد می‌شود؛ مواد سیمانی داخل ترک‌ها با دی اکسید کربن و آب واکنش داده و یک لایه از کربنات سدیم را می‌سازند. این کربنات سدیم، مانع از گسترش ترک و شکاف می‌شود.

نحوه‌ی ترمیم سازی در بتن خود ترمیم شونده، به کمک نوع خاصی از باکتری‌ها صورت می‌گیرد. در واقع این باکتری با کلسیم الکتات وارد مکانیزم خاصی می‌شود. در طی این مکانیزم که حدوداً سه هفته به طول می‌انجامد، بتن قادر به بازسازی و ترمیم خود خواهد بود.

باکتری‌ای که برای ترمیم این بتن استفاده می‌شود، به صورت غیرفعال در داخل آن وجود دارد. به محض ترک خوردن بتن و تماس آن با آب، باکتری فعال می‌شود و می‌تواند وارد فرآیند شیمیایی ترمیم بتن شود. کربنات سدیمی که پیش‌تر گفتیم از واکنش آب و کربن دی اکسید به دست می‌آید، نتیجه‌ی فعالیت همین باکتری‌ها است.

مزایای بتن‌های خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف
  • قابلیت شکل پذیری بالا
  • دوام و طول عمر زیاد
  • نفوذ پذیری کم در برابر آب و مواد شیمیایی
  • افزایش مقاومت فشاری بتن
  • افزایش مقاومت خمشی بتن
  • کاهش وزن
  • افزایش دوام سازه
  • جلوگیری از آسیب دیدن سازه
  • جلوگیری از زنگ‌زدگی فولاد و آرماتورهای داخلی بتن

معایب بتن خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

هیچ محصولی بدون عیب و نقص نیست. اما برای بتن‌های خود ترمیم شونده، تنها ایراد را می‌تواند به هزینه‌های بالای آن گرفت. به عبارت بهتر، به کارگیری این محصول در ساخت و ساز سازه‌های گوناگون سبب گران تمام شدن پروژه می‌شود.

البته حضور باکتری در ساختار این ماده، نیز از دیگر عیب‌هایی است که می‌توان به این محصول وارد ساخت. حضور باکتری در هیچ محیطی مساعد نیست و هم‌چنین هیچ‌گونه آییت نامه‌ی IS برای آن در نظر گرفته نشده است.

کاربرد بتن خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که بتن‌ها از جمله مصالح بسیار پرکاربرد در ساخت و ساز هستند. بتن‌های خود ترمیم شونده نیز از این قاعده خارج نیستند و در تمام کاربردهای یک بتن، استفاده خواهند شد. به خصوص در مناطقی که شرایط جوی خاصی حاکم است و یا امکان بارش باران، تگرگ، و وقوع حوادثی چون سیل و آتش وجود دارد، به دلیل مقاومت بالاتر، کاربرد بیش‌تری دارد.

کد آیسیک تولید بتن خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

آیسیک سرواژه‌ی عبارت international Standard Industrial Classification به معنای سیستم ین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کد آیسیک یک کد است که به منظور تعیین هویت هر کالا، به آن اختصاص داده می‌شود.

تا کنون هیچ‌گونه کد آیسیکی برای این محصول در نظر گرفته نشده است.

کد تعرفه‌ی گمرکی صنعت بتن خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

کد تعرفه‌ی گمرکی کد دیگری ایت که به صورت عددی به هر کالا تخصیص داده می‌شود. با استفاده از این کد می‌توان جایگاه کالا را در ترخیص آن از گمرک شناسایی کرد. به عبارت دیگر، این کد تعرفه گمرکی و میزان حق قابل پرداخت برای ترخیص کالا از گمرک را تعیین می‌نماید.

با توجه به اطلاعات گمرک، تا به امروز، تعرفه‌ی گمرکی به بتن خود ترمیم شونده اختصاص داده نشده است. بنابراین میزان صادرات و واردات این محصول نیز نامشخص می‌باشد.

نحوه‌ی عملکرد تولید بتن خود ترمیم شونده در طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده

تولید بتن خود ترمیم شونده، الهام گرفته شده از عملکر گلبول‌های قرمز خون می‌باشد. زمانی که پوست بدن دچار آسیب دیدگی می‌شود، گلبول‌ها برای ترمیم زخم عملیاتی را انجام می‌دهند. در بتن‌های خود ترمیم شونده نیز، باکتری‌ها به همراه مواد نانو حضور دارند که در صورت بروز شکاف در ساختار بتن، برای ترمیم آن وارد عملیات می‌شوند.

در حالت عدم وقوع ترک در ساختار بتن، باکتری‌ها در حالت غیرفعال یا اصطلاحاً خواب به سر می‌برند. اما به محض ایجاد شکاف، با ورود آب به آن مقطع، وارد واکنش‌های شیمیایی خواهند شد.

باکتری‌ها آب را حریصانه بلعیده و در ازای آن، مقادیر بسیار بالایی از سنگ آهک بلورین ایجاد خواهند نمود. این سنگ آهک درز و شکاف ایجاد شده را می‌پوشاند و عمر بتن را مجدد افزایش خواهد داد. هم‌چنین پوشانده شدن شکاف به وجود آمده، از زنگ‌زدگی فولاد به کار رفته در داخل بتن، جلوگیری می‌کند.

مواد نانویی که در ساختار بتن‌های خود ترمیم شونده استفاده می‌شوند، موادی مانند پلی اتیلن، کربن سیاه، سیلیکا، متاکریلات بوتیل، اپوکسی پلی آنیلین، کامفور سولفونات، اپوکسی و نانو رس می‌باشد.

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید بتن خود ترمیم شونده نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 باسپاس

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه