طرح توجیهی تولید تیرچه بتنی

تولید تیرچه بتنی

در این مقاله به معرفی ابعاد مختلف طرح توجیهی تولید تیرچه بتنی از حیث ضرورت تولید، الزامات تولید، مواد اولیه و معرفی ماشین آلات مربوطه و همچنین برآورد اقتصادی طرح به اجمال پرداخته شده است.

تیرچه بتنی چیست؟

تیرچه‌های بتنی یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز هستند. این محصول در حقیقت یک قطعه‌ی پیش ساخته است. اجزای تشکیل دهنده‌ی تیرچه بتنی، میلگرد و بتن است. بتن یکی از مصالح ساختمانی است که علیرغم مقاومت بالایی که در برابر فشار دارد، در برابر کشش استجکام خوبی ندارد. لذا برای افزایش مقاومت کششی بتن، آن را در کنار فولاد و میلگرد قرار می‌دهند. از آن‌جایی که مقاومت کششی فولاد و میلگرد بالا است، محصول نهایی نیز به مقاومت کششی مطلوب خواهد رسید.

کاربرد تیرچه بتنی

تیرچه‌های بتنی برای ساخت سقف‌ها کاربرد دارند. اگر اصطلاح سقف‌های تیرچه بلوک را شنیده باشید، باید بدانید که در آن سقف‌ها از تیرچه بتنی و بلوک‌های سفالی یا سیمانی به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. هم‌چنین به دلیل مقاومت کششی مطلوب این مصالح، از آن برای ساخت برج‌ها و سازه‌های مرتفع استفاده می‌شود.

در حقیقت اختراع تیرچه بتنی سبب شده تا مقاومت کششی مورد نیاز برای ساخت سازه‌های بلند و خاص فراهم شود. بنابراین کاربرد زیادی را برای این مصالح می‌توان در نظر گرفت.

مزایای تیرچه بتنی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، تیرچه بتنی از جمله مصالح پیش ساخته به شمار می‌آید. استفاده و به کارگیری این مصالح به دلیل آماده شدن در کارخانه، بسیار ساده‌تر بوده و به کار ساخت و ساز سرعت می‌بخشد.

تیرچه‌های بتنی چون از بتن استفاده می‌کند، وزن سبک‌تری در قیاس با تیرچه‌های سفالی خواهد داشت. سبک بودن وزن نهایی سازه در عمران بسیار اهمیت دارد. چرا که سازه‌های سبک‌تر در مواجه با حوادثی نظیر زلزله، خسارات کم‌تری را به بار می‌آورند. در حقیقت در ساخت و سازها امروزی، به منظور کاهش خسارات جانی و مالی، تلاش بر ساخت سازه‌های سبک‌تر می‌باشد.

افزایش استحکام کششی در تیرچه بتنی، سبب می‌شود تا ترک‌های ناشی از وارد شدن نیروی کششی به سازه، کم‌تر شود. به عبارت دیگر، به کارگیری این تیرچه‌های بتنی، مقاومت بالاتری از سازه را در برابر کشش موجب خواهد شد.

تیرچه‌های بتنی در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارند. چرا که رطوبت نمی‌تواند به ساختار آن نفوذ پیدا کند. به همین دلیل عمر سازه‌ای که در ساخت آن از تیرچه بتنی استفاده شده باشد، به مراتب بالاتر خواهد بود. بنابراین با به کارگیری تیرچه بتنی، سازه‌ی بادوام‌تر و ماندگارتر خواهیم داشت.

معایب تیرچه بتنی

تیرچه بتنی با تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. در ادامه‌ی مطلب برخی از مهم‌ترین معایب این مصالح را بیان کرده‌ایم.

اجرای سقف‌های قوسی و مثلثی شکل با تیرچه بتنی تقریباً ناممکن و دشوار خواهد بود.

در استفاده از تیرچه بتنی و بعد از بتن ریزی، امکان ایجاد ترک طولی وجود دارد.

سقف‌هایی که با تیرچه بتنی ساخته شده‌اند در مقایسه با سقف‌های کامپوزیتی و دال بتنی، مقاومت کم‌تری دارند.

راه‌اندازی کارگاه تولید تیرچه بتنی

برای راه اندازی کارگاه تولید تیرچه بتنی، باید هزینه‌ی مربوط به ساختمان، امکانات کارگاره، ماشین آلات و تجهیزات ضروری، مواد خام و نیروها را برآورده کرد. کیفیت و میزان مرغوبیت عملکرد هر یک از این موارد نیز می‌تواند در هزینه‌ی کل تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، این‌که زمین اجاره‌ای باشد یا خریداری شده باشد در سرمایه‌ی مورد نیاز تأثیر دارد. یا این‌که به کارگیری نیروهای ماهر برای کارگاه، هزینه‌ی بالاتری را طلب می‌کند. در طرح توجیهی کامل تولید تیرچه بتنی، این موارد برای سال‌های اخیر محاسبه و لحاظ شده است. شما با مراجعه به این طرح و محاسبات مربوط به نرخ تورم، می‌توانید هزینه‌های راه اندازی کارگاه را برای سال فعلی محاسبه نمایید.

سود و درآمد مثبت از کارگاه تولید تیرچه بتنی زمانی حاصل می‌شود که هزینه‌ی به دست آمده از هزینه‌های صرف شده بالاتر باشد. برای این‌که سریع‌تر به این سودآوری دست پیدا کنید، می‌بایست کارگاه خود را برای تولید محصولات جانبی نیز ارتقا دهید. به عنوان نمونه شما می‌توانید بلوک‌های سفالی سقفی، بلوک سیمانی سقفی و یونولیت را نیز در لیست محصولات خود بگنجانید.

ماشین آلات مورد نیاز برای کارگاه تولید تیرچه بتنی

برخی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در کارگاه تولید تیرچه بتنی مورد نیاز است را در لیست زیر می‌بینید. کیفیت این دستگاه‌ها تا حدودی در کیفیت محصول نهایی شما مؤثر خواهد بود. بدون شک دستگاه باکیفیت بالاتر، خطای کم‌تری در اجرا و تولید تیرچه بتنی خواهد داشت.

  • دستگاه خرک
  • زیک زاک
  • قیچی آهن‌بر
  • کوبیت
  • ویبراتور
  • ابزار مخصوص جوشکاری
  • بتونیر
  • ترانس جوش
  • گیوتین

بازار تولید تیرچه بتنی

تولید تیرچه بتنی و بلوک‌های دیگر، به دلیل کاربرد فراوانی که در ساخت و ساز دارند، بسیار مهم است. با توجه به تحولاتی که در عمران و ساخت و ساز رخ داده است، در بیش‌تر پروژه‌ها، استفاده از مصالح پیش ساخته و آماده شده ترجیح داده می‌شود. از آن‌جایی که ساخت و ساز یکی از ارکان مهم اقتصادی هر کشور به حساب می‌آید، توجه خاصی به این بازار و بازارهای وابسته به آن می‌شود. بنابراین با توجه به بازار مصرف خوب تیرچه بتنی، می‌توان توجیه اقتصادی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران این واحد پیش‌بینی کرد. بنابراین راه اندازی کارگاه برای تولید تیرچه‌ی بتنی کاملاً معقول خواهد بود.

 

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید تیرچه بتنی نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

باسپاس

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه