طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف در طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

لامپ، یک وسیله‌ی روشنایی است. گفته می‌شود که اولین لامپ را ادیسون اختراع کرد. لامپ اختراع شده توسط ادیسون، از کربن بود. دو سال بعد از اختراع وی، شخص دیگری به نام لویس لاتیمر، لامپ‌هایی با حباب بلوری و فیلامنت‌های کربنی کامل‌تر، تولید کرد. این روال تکمیلی ادامه داشت تا این‌که سرانجام در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی، لامپ‌های کم‌ مصرف اختراع شدند.

مزایای لامپ کم مصرف در طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

  • همان‌طور که از نام این لامپ‌ها پیداست، مصرف برق کم آن، بزرگ‌ترین مزیتی است که می‌توان به آن نسبت داد. بنابراین، برای ایجاد میزان روشنایی یکسان با لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های کم مصرف، توان برق کم‌تری را استفاده خواهند نمود.
  • تنوع رنگی در نور لامپ‌های کم مصرف، مزیت دیگر این محصول است. در لامپ‌های کم مصرف، نورهای آفتابی، مهتابی و حتی رنگی، ایجاد می‌شود که می‌توان برحسب سلیقه و کاربرد، نوع متناسب را استفاده نمود.
  • مزیت دیگری که در لامپ‌های کم مصرف وجود دارد، طول عمر بالای آن است. به عبارت دیگر، با داشتن این لامپ‌ها در بازه‌ی زمانی طولانی‌تری، از نیاز به تعویض آن فارغ خواهید بود.
  • نور یکنواخت، ویژگی مهم دیگری است که در لامپ‌های کم مصرف به صورت یک امتیاز درآمده است. لذا محیط‌هایی که با لامپ‌های کم مصرف، روشن می‌شوند، نور لرزانی ندارند و چشم کم‌تر دچار خستگی خواهد شد.

هرچند تمام مزایای بالا در لامپ‌های کم مصرف وجود دارند، اما مهم‌ترین آن‌ها کاهش مصرف انرژی برق و اثرات زیست محیطی است که در شمار مزایای استراتژیک این محصول قرار می‌گیرند.

اجزای لامپ کم مصرف در طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

 لامپ‌های کم مصرف، با توجه به تکنولوژی که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود، از اجزای مختلفی ساخته می‌شوند. با این حال، در تمام مدل‌ها، ساختمان لامپ کم مصرف از بخش‌های یکسانی تشکیل می‌شود. در ادامه، به قسمت‌های مختلف لامپ‌های کم مصرف، اشاره کرده‌ایم.

  • لامپ 

لامپ همان حبابی است که نور از آن دیده می‌شود. در لامپ‌های کم مصرف، سطح داخلی ابن حباب با فسفر پوشانده می‌شود. از طرف دیگر، داخل این حباب، بخار جیوه کم فشار وجود دارد. با اتصال جریان برق، به بخار جیوه‌ی درون حباب، انرژی داده می‌شود. این انرژی سبب می‌شود تا اشعه‌ی ماوراء بنفش تولید گردد. اشعه‌ی ماوراء بنفش تولید شده به سطح داخلی حباب برخورد کرده و چون آن سطح با فسفر پوشانده شده، اشعه به صورت نور برگردانده خواهد شد.

  • سرپیچ

سرپیچ، به عنوان اتصال لامپ به انرژی برق به کار می‌رود. سرپیچ‌ها می‌توانند در انواع مغناطیسی و یا الکتریکی تولید شوند. این قطعه، انرژی لازم برای روشن شدن و روشن ماندن لامپ را فراهم می‌آورد. سرپیچ‌های مغناطیسی سنگین‌تر از انواع سرپیچ‌های الکتریکی هستند. برعکس کارایی و تنوع در سرپیچ‌های الکتریکی بیش‌تر می‌باشد.

کد آیسیک تولید لامپ کم مصرف در طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

آیسیک سرواژه‌ی عبارت international Standard Industrial Classification به معنای سیستم ین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کد آیسیک یک کد است که به منظور تعیین هویت هر کالا، به آن اختصاص داده می‌شود.

کد آیسیک تولید لامپ کم مصرف: ۳۱۵۰۴۱۲۳۱۹

۳۱۵۰۴۱۲۳۲۰ CFL

۳۱۵۰۴۱۲۳۲۱ FPL

۳۱۵۰۴۱۲۳۲۲ PPL

بررسی بازار تولید لامپ کم مصرف در طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

بررسی‌های انجام شده در خصوص بازار تولیدات لامپ کم مصرف در ایران، بیان‌گر این موضوع است که تولید این محصول در داخل کشور به اندازه‌ی کافی نیست. بنابراین حجم زیادی از این محصول به صورت وارداتی تأمین خواهد شد. از آن‌جایی که سیاست دولت‌ها، مردم را به استفاده از چنین لامپ‌های تشویق می‌کند تا در مصرف انرژی، صرفه‌جویی شود؛ تقاضا برای مصرف لامپ‌های کم مصرف، افزایش پیدا می‌کند. به علاوه این‌که حتی اگر بازار مصرف کننده در داخل کشور، به حد اشباع خود برسد، محصول مازاد تولید شده را می‌توان برای کشورهایی مانند عراق، افغانستان و … صادر کرد.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف

ظرفیت تولید سالیانه ۵۰۰ هزار لامپ

نرخ برابری دلار ۱۴۰۰۰ تومان

مساحت زمین مورد نیاز ۲۵۰۰ متر مربع

تعداد نیروی انسانی مورد نیاز ۴۵ نفر

میزان سرمایه گذاری ثابت ۲.۲ میلیارد تومان

نرخ بازده داخلی ۵۰ درصد

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید لامپ کم مصرف نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه