طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد

در این مقاله به معرفی ابعاد مختلف طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد از حیث ضرورت تولید، الزامات تولید، مواد اولیه و معرفی ماشین آلات مربوطه و همچنین برآورد اقتصادی طرح به اجمال پرداخته شده است.

مقوای اینوربرد و ویژگی‌های آن در طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد

مقوای اینوربرد به نوع خاصی از مقوا گفته می‌شود.این مقوا، به نام ایندربرد یا ایندل برد نیز شناخته می‌شود. جنس این مقوا، بافت خوبی دارد و در صنعت بسته‌بندی کاربرد فراوانی دارد.

رنگ مقوای اینوربرد سفید است. سختی و قیمت این مقوا بسیار مطلوب است. یعنی به قرارگیری آن در دستگاه چاپ مشکلی به وجود نمی‌آورد. به علاوه نرم بودن و منعطف بودن این مقوا سبب می‌شود تا به راحتی و بدون ایجاد شکستگی در آن، خم شود. 

از طرف دیگر، روان بودن این مقوا باعث می‌شود که چاپ بر روی این جنس بسیار جذاب و باکیفیت باشد. به همین دلیل است که در صنعت چاپ و بسته‌بندی لوازم آرایشی، بهداشتی، مواد غذایی و دارو، بسیار پرطرفدار است.

ویژگی بارز دیگری که در مقوای اینوربرد دیده می‌شود، تولید آن ار مواد بازیافتی می‌باشد. این امر نشان می‌دهد که مقوای اینوربرد برای طبیعت و محیط زیست بسیار ایده‌آل و مناسب است. البته این ویژگی سبب شده است تا مجوز لازم برای استفاده در صنایع چاپ و بسته‌بندی توسط وزارت بهداشت، برای این مقوا، در نظر گرفته شود.

کد آیسیک تولید مقوای اینوربرد در طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد

آیسیک سرواژه‌ی عبارت international Standard Industrial Classification به معنای سیستم ین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کد آیسیک یک کد است که به منظور تعیین هویت هر کالا، به آن اختصاص داده می‌شود.

کد آیسیک برای مقوای روکش شده برابر با ۲۱۰۱۴۱۲۳۴۶ می‌باشد. هم‌چنین کد آیسیک برای سایر انواع مقوا طبقه‌بندی نشده برابر با ۲۱۰۱۳۱۲۳۴۵ تعریف شده است.

کد تعرفه‌ی گمرکی مقوای اینوربرد در طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد

کد تعرفه‌ی گمرکی کد دیگری ایت که به صورت عددی به هر کالا تخصیص داده می‌شود. با استفاده از این کد می‌توان جایگاه کالا را در ترخیص آن از گمرک شناسایی کرد. به عبارت دیگر، این کد تعرفه گمرکی و میزان حق قابل پرداخت برای ترخیص کالا از گمرک را تعیین می‌نماید.

کد تعرفه‌ی گمرکی برای مقوای روکش شده برابر با ۴۸۱۱ است.

مواد اولیه برای تولید مقوای اینوربرد در طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، مقوای اینوربرد از مواد بازیافتی تولید خواهد شد. بنابراین هرگونه کارتن و کاغذ بازیافت شده، مجله، روزنامه، کارتن‌های بسته‌بندی، جعبه‌ها و … مواد اولیه‌ی این محصول به شمار می‌آیند. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که امکان دارد گاهی برای افزایش کیفیت مقوای اینوربرد، از کاغذ کرافت به جای مواد بازیافتی استفاده شود. در این حالت، هزینه‌ی مقوای اینوربرد تولید شده، افزایش خواهد یافت.

ترکیبات شیمیایی دیگری نظیر هیدروژن پراکسید، سیلیکات سدیم و هیدروکسید سدیم نیز برای فرآیند تولید مقوای اینوربرد نیاز است. این مواد در تهیه‌ی خمیر از مواد بازیافتی و ایجاد رنگ سفید در آن، بسیار اهمیت دارد.

فرآیند تولید مقوای اینوربرد در طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد

بعد از فراهم آوردن مواد اولیه‌ی مورد نیاز، فرآیندهای شیمیایی برای تهیه‌ی خمیر مقوای اینوربرد آغاز خواهد شد. در این فرآیند، بر اثر ترکیبات شیمیایی مشخصی، مواد اولیه خمیر می‌شوند. سپس الیاف خمیر به دست آمده تمیز و غربال می‌شود. این پروسه سبب می‌شود تا آلودگی‌های خمیر از بین برود. خمیر پاک شده، سپس تحت فرآیند شست‌وشو قرار می‌گیرد. شست‌وشو در این مرحله به قصد از بین رفتن جوهرهای احتمالی انجام می‌شود. سپس خمیر را فشرده کرده، شکل رول یا ورقه‌های مقوایی درمی‌آید.

در مرحله‌ی نهایی، می‌توان لایه‌ی نازکی از پارافین‌های گیاهی و موم را به صورت روکش بر روی مقوا استفاده نمود. این کار سبب ایجاد یک لایه‌ی براق و ضد آب بر روی مقوا می‌شود. وجود این لایه، به خصوص در کاربرد بسته‌بندی این مقوا، اهمیت زیادی دارد.

خلاصه وضعیت طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد

ظرفیت تولید سالیانه: ۴۵۰ تن

نرخ برابری دلار: ۲۳۰۰۰ تومان

مساحت زمین مورد نیاز برای کارگاه تولید مقوای اینوربرد: ۴۰۰۰ متر مربع

زیربنای کل کارگاه تولید مقوای اینوربرد: ۱۵۰۰ متر مربع

تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در کارگاه تولیدی مقوای اینوربرد: ۴۰ نفر

میزان سرمایه گذاری ثابت برای تولید مقوای اینوربرد: ۱۵ میلیارد تومان (بدون در نظر گرفتن هزینه‌ی مکان و زمین)

ارزش ماشین آلات و تجهیزات لازم برای تولید مقوای اینوربرد: ۸ میلیارد تومان

نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۴۱ درصد

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید مقوای اینوربرد نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

با سپاس

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه