طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه

کنستانتره یا پوره‌ی میوه در طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه 

همان‌طور که بیان شد، کنستانتره به معنای آب میوه‌ی طبیعی و غلیظ شده است. این‌که چرا آب میوه را به صورت کنستانتره مورد مصرف قرار می‌دهیم و اصلاً استفاده از آن چه مزایایی دارد، در این مطلب، بررسی شده است.

کنستانتره ناخالصی ندارد و کاملاً طبیعی است. کنستانتره به علت حجم کم‌تری که دارد، نگهداری آسان‌تری خواهد داشت. به همین علت، مصرف آن در صنایع بسیار زیادی مانند صنعت آب‌میوه سازی و نوشابه سازی، دیده می‌شود. از طرف دیگر، برخلاف میوه، کنستانتره در تمام فصول سال قابل دسترسی است و از این لحاظ می‌تواند یک نوشیدنی مقوی و ایده‌آل باشد.

ضرورت اجرای طرح توجیهی تولید کنستانتره در طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه 

همان‌طور که بیان کردیم، کنستانتره می‌تواند یک نوشیدنی بسیار مقوی و خوشمزه باشد. با توجه به شرایط نگهداری بالای آن، خرید کنستانتره و نگهداری آن در منزل، بسیار ساده مقدور خواهد بود. از طرف دیگر، در تمام فصول سال به همه نوع میوه دسترسی نداریم. در حالی که تولید کنستانتره و آب‌میوه‌های طبیعی می‌تواند این مشکل را حل نموده و در تمام مدت سال، به کار برده شوند. به گفته‌ی متخصصین و کارشناسان تغذیه، هر فرد در طول هر سال باید حداقل ۵ لیتر آب میوه مصرف کند. با توجه به این موارد، می‌توان بازار خوبی را برای تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه پیش‌بینی نمود.

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تولید کنستانتره در طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه 

تولید کنستانتره از میوه است. اما میوه‌های درجه‌ی ۱ عموماً برای کاربردهای صادراتی و یا مصرف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میوه‌های درجه ۲ و یا ۳، برای مصرف کارخانجات تولید کنستانتره، انتخاب خوبی خواهد بود. به غیر از میوه، از آنزیم‌های مخصوص نیز برای از بین بردن مواد اضافی کنستانتره نیز استفاده می‌شود.

فرآیند تولید کنستانتره در طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه 

  1. در مرحله‌ی اول، میوه‌ها باید تهیه و خریداری شوند.
  2. میوه‌های خریداری شده در سیلوها نگهداری می‌شوند.
  3. میوه‌ی ورودی، از سیلو به فاز شست‌وشو وارد می‌شود. شست‌وشو ابتدا با آب به صورت سطحی انجام می‌شود و سپس میوه‌ها وارد استخر شست‌وشو خواهند شد.
  4. میوه‌ها به قطعات کوچک‌تر خرد می‌شوند.
  5. آب میوه‌گیری از میوه‌های خرد شده انجام می‌شود. در این حالت، می‌توان از روش سانترفیوژ و یا آب گیری از طریق پرس کردن میوه‌ها، استفاده نمود.
  6. آب میوه‌ی تهیه شده، تغلیظ می‌شود. فاز آروماگیری که به منظور تغلیظ سازی به کار برده می‌شود، تا حدود ۷ الی ۸ درصد آن را غلیظ می‌سازد.
  7. مواد اضافی نظیر پکتین، سلولز و … که در آب میوه وجود دارند، با استفاده از آنزیم‌ها، از آن جداسازی خواهند شد.
  8. مرحله‌ی خنک‌سازی به سرعت بر روی کنستانتره تولید شده اجرا می‌شود تا خواص آن از بین نرود.
  9. کنستانتره برای بسته‌بندی آماده است.

چند نکته در خصوص مسائل فنی تولید کنستانتره در طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه 

در روند تولید کنستانتره، چند مسأله‌ی فنی مطرح می‌شود که می‌تواند سازوکار خط تولید را با مشکل مواجه سازد. یکی از این مسائل، به خرد کردن میوه ها در فاز چهارم از فرآیند بیان شده، باز می‌گردد. در مرحله‌ی خرد کردن، بخشی از آب میوه از بین می‌رود. از طرف دیگر، در صورتی که ابعاد قطعات به اندازه‌ی کافی نباشد، در مرحله‌ی بعدی یعنی آب میوه‌گیری از میوه‌های خرد شده، با کاهش راندمان روبه‌رو می‌شویم. 

مورد فنی دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود، راندمان پایین در فاز آب میوه گیری است. به خصوص در شکل پرس کردن، این مسأله به وضوح مشاهده می‌شود. هرچند روش پرس کردن در قیاس با سانترفیوژ، یک شیوه‌ی مناسب‌تر خواهد بود.

مسأله‌ی فنی سوم، آنزیم زنی به کنستانتره است. آنزیم‌ها در شمار مواد شیمیایی شناخته می‌شوند. به همین دلیل افزودن آن به کنستانتره، چندان مطلوب نخواهد بود.

خلاصه‌ی طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه

ظرفیت تولید سالیانه: ۱۵۰۰۰ تن

میزان سرمایه‌گذاری ثابت: ۱۸۰ میلیارد تومان

اشتغال: ۸۵ نفر

نرخ بازدهی داخلی طرح: ۳۱

دوره‌ی بازگشت سرمایه: ۳ سال

مساحت زمین مورد نیاز برای راه‌اندازی کارخانه: ۱۰۰۰۰ متر مربع

مساحت زیربنای کارخانه: ۳۵۰۰ متر مربع

 

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید کنستانتره و پوره‌ی میوه نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه