طرح توجیهی تولید کک متالورژی

کک متالورژی در طرح توجیهی تولید کک متالورژی

کک متالورژی که توسط انسان تولید می‌شود، از زغال سنگ به دست می‌آید. این کک، رنگی خاکستری و ظاهری سخت و متخلخل دارد. برای تولید این ماده، زغال سنگ با ویژگی‌های خاصی را در دما، زمان و فشار مشخصی حرارت می‌دهند. این فرآیند سبب می‌شود تا مواد فرار موجود در زغال سنگ به صورت گاز خارج شده و آن‌چه باقی می‌ماند همان ماده‌ی سیاه رنگ و متخلخل به نام کک باشد.

کاربردهای کک متالورژی در طرح توجیهی تولید کک متالورژی

از کک متالورژی در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. صنایع متالورژی مانند ذوب فلزات، کوره بلند، صنایع فرو آلیاژ و … برای تأمین انرژی، احیای کانه‌های آهن، ایجاد تخلخل برای عبور گازهای احیا کننده و کربوره کردن چدن، استفاده خواهد شد. در کل می‌توان عمده‌ی مصرف کک متالورژی را در سوخت و عامل احیا کننده در صنایع مختلف خلاصه کرد.

فرآیند کک سازی در طرح توجیهی تولید کک متالورژی

تا این‌جای مطلب، اشاره‌ای به محصول کک متالورژی و کاربردهای آن در صنایع مختلف داشته‌ایم. در ادامه قصد داریم تا فرآیند و چگونگی تولید کک متالورژی را بیان کنیم. 

برای احیای آهن،  نیاز است تا اکسیژن از اکسیدهای آهن، جداسازی شود. عاملی که بتواند چنین کاری را انجام دهد، به عنوان عامل احیا کننده، شناسایی خواهد شد. 

در کوره‌های بلند برای عملیات احیا و ذوب، از کک استفاده می‌شود. در واقع تمام واکنش‌هایی که در کوره اتفاق می‌افتد، در اثر سوختن کک می‌باشد. هرچند اخیرا یافت شده است که  قابلیت احیا کنندگی در هیدروژن گاز طبیعی از کربن کک، بیش‌تر است.

پاسخ این‌که چرا زغال سنگ را به کک تبدیل می‌کنند را در ناخالصی‌های بالای زغال سنگ می‌توان یافت. زغال سنگ چیزی در حدود ۳۵ درصد ناخالصی دارد. به علاوه این‌که استحکام این ماده پایین است. لذا نمی‌توان از زغال سنگ برای سوخت کوره‌ها استفاده نمود. و نیاز است تا فرآیندهای تبدیل زغال به کک بر روی آن اجرا گردد.

تبدیل زغال سنگ به کک در طرح توجیهی تولید کک متالورژی

با تبدیل کردن زغال سنگ به کک، درصد کربن آن ماده افزایش پیدا می‌کند. این امر سبب خواهد شد تا کک متالورژی حاصل شده، به نسبت زغال سنگ، ارزش حرارتی بالاتری داشته باشد.

هم‌چنین کک متالورژی در قیاس با زغال سنگ، مقاومت بالاتری دارد. به این معنا که ضربه، فشار، سقوط و سایش بر روی کک تأثیر کم‌تری خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در طی این فرآیند تبدیل زغال به کک، جداسازی ناخالصی‌ها در کک متالورژی، اتفاق می‌افتد که سبب خواهد شد تا محصول نهایی، یک محصول خالص‌تر باشد.

اهمیت تولید کک متالورژی در طرح توجیهی تولید کک متالورژی

چنانچه بیان شد، کک متالورژی، در صنایع فولاد و آلومینیوم کاربردهای زیادی دارد. بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که تولید این ماده سبب حرکت صنایع آلومینیوم و فولاد می‌گردد. از آن‌جایی که این صنایع، در لیست صنایع مادر و استراتژیک کشور قرار دارند، بنابراین محرک آن‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد کشور و سایر بخش‌ها و صنایع خواهد داشت. به عبارت دیگر، به دلیل آن‌چه که بیان کردیم، تولید کک متالورژی را می‌توان در ردیف کالاهای صنعتی و استراتژیک دسته‌بندی نمود.

عمده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کک متالورژی در طرح توجیهی تولید کک متالورژی

کشورهایی نظیر چین، لهستان، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، پرو، شیلی از عمده تولیدکنندگان این محصول هستند.

کشورهایی نظیر چین، ژاپن، آمریکا، روسیه، هند، کره جنوبی، آلمان، اوکراین، برزیل، ایتالیا، ترکیه و تایوان نیز از عمده مصرف کنندگان این محصول در دنیا به شمار می‌آیند.

جمع بندی طرح توجیهی تولید کک متالورژی

  • ظرفیت تولید سالیانه کک متالورژی: ۳۲۰۰۰۰ تن
  • نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
  • مساحت زمین مورد نیاز برای کارخانه تولید کک متالورژی: ۲۰۰۰۰ متر مربع
  • زیربنای کل: ۷۰۰۰ متر مربع
  • تعداد نیروی انسانی برای کارخانه تولید کک متالورژی: ۹۰ نفر
  • میزان سرمایه گذاری ثابت: ۴۵ میلیار تومان
  • ارزش ماشین آلات و تجهیزات کارخانه تولید کک متالورژی: ۲۴ میلیارد تومان
  • نرخ بازده داخلی در سال: ۳۶ درصد

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی تولید کک متالورژی نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه