طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

ماهی و خواص بی‌شمار آن در طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

انسان‌هایی که در رژیم غذایی خود گوشت مصرف می‌کنند، مصرف ماهی را یکی از الزامی ترین انواع گوشت می‌دانند. در گوشت ماهی، چربی‌های بسیار مفیدی قرار دارد. گوشت ماهی سرشار از ویتامین‌های A، B و D می‌باشد. هم‌چنین موادی مانند آهن و مس و سلنیوم و دیگر مواد معدنی مفید دیگر در گوشت ماهی یافت می‌شود.

متخصصین تغذیه توصیه کرده‌اند که هفته‌ای دوبار گوشت ماهی مصرف شود. ماهیان دریای جنوب ایران، یکی از منابع غنی پروتئین به شمار می‌آیند.

علت اهمیت فرآوری و بسته بندی ماهی در طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

گوشت ماهی و آبزیان دیگر، بعد از صید، در معرض فسادپذیری قرار می‌گیرد. بنابراین با فرآوری و بسته بندی ماهی و دیگر آبزیان صید شده، بر طبق استانداردهای بهداشتی، می‌توان زمان بیش‌تری و هم‌چنین با کیفیت بالاتری این محصولات را به سفره‌های غذایی رساند.

در فرآوری و بسته بندی ماهی، کلیه‌ی عملیات پاک‌سازی گوشت صید شده، تکه تکه کردن آن، فریز کردن و یا اعمال فرآوری‌های برای تبدیل آن به خوراکی‌های نیمه آماده و کنسروی انجام می‌پذیرد.

انواع فرآوری و بسته بندی ماهی در طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

همان‌طور که اشاره کردیم، به اشکال مختلفی می‌توان عملیات فرآوری و بسته بندی ماهی را انجام داد. در هر حال، هدف اعمال فرآیندهایی بر روی ماهی تازه صید شده است تا آن را برای مدت زمان بیش‌تری بتوانیم نگهداری کنیم. در ادامه، برخی از مهم‌ترین شکل‌های فرآوری و بسته بندی ماهی را آورده‌ایم.

فرآوری ماهی به صورت خشک شده

در بافت آبزیان، آب زیادی وجود دارد. این آب می‌تواند منبع بسیار خوبی برای برخی از انواع باکتری‌ها باشد. در نتیجه قابلیت فساد بالایی خواهد داشت. حال اگر گوشت را خشک کنیم، و این آب خارج شود، طبیعتاً محیط مناسب باکتری‌ها را دور کرده‌ایم و به عبارت بهتر، زمان نگهداری گوشت را افزایش داده‌ایم. در کشورهای آسیای جنوبی و جنوب شرقی از این روش بسیار استفاده می‌شود.

فرآوری به شکل سس ماهی

با استفاده از باکتری‌های تخمیر ماهی، می‌توان محصولات سس ماهی را تهیه نمود. این سس به عنوان چاشنی غذاهای مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. و در بسیاری از کشورهای جهان، از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد.

خمیر ماهی

گوشت اسنخوان گرفته شده و چرخ شده‌ی ماهی‌ها که با آب نمک شست‌وشو داده شود، به عنوان خمیر ماهی یا سوریمی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که سوریمی در تهیه‌ی غذاهای بسیار زیادی مانند کوفته ماهی، کباب ماهی، کراکر ماهی، کیک ماهی، کالباس ماهی، سوسیس ماهی، اشترودل ماهی، کلوچه ماهی، دلمه ماهی و …. به کار برده می‌شود.

کنسرو ماهی

یکی دیگر از روش‌هایی که برای نگهداری طولانی مدت از گوشت آبزیان، مورد استفاده قرار می‌گیرد، تبدیل‌ آن‌ها به فرآورده‌های کنسروی می‌باشد. تن ماهی، نمونه‌ی آشنای این فرآورده‌ها می‌باشد.

پودر ماهی

یکی دیگر از روش‌های فرآوری و بسته بندی ماهی، تهیه‌ی پودر ماهی است. از این پودر در پخت سوپ ماهی استفاده خواهد شد.

سوسیس ماهی

سوسیس، یکی از فرآورده‌های غذایی پرطرفدار است. با توجه به نرخ ارزان‌تر آن به نسبت گوشت، قشر وسیع‌تری از مردم، توان تهیه‌ی آن را خواهند داشت.

بسته بندی ماهی در طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم از سلامت و بهداشت خود، توجه آن‌ها به مسايلی نظیر بسته‌بندی مواد غذایی، افزایش پیدا کرده است. بسته‌بندی مناسب، استاندارد و بهداشتی در تأمین و حفظ کیفیت ماده‌ی غذایی نقش مؤثری دارد. اهمیت بسته بندی مواد غذایی پخته شده، به نسبت انواع خام دوچندان است. چراکه این محصولات بیش‌تر در معرض فساد قرار می‌گیرند.

فرآیند فرآوری و بسته بندی ماهی در طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

  1. تهیه‌ی مواد اولیه
  2. آماده سازی ماهی
  3. شست‌وشوی ماهی
  4. تفکیک انواع ماهی صید شده
  5. بازرسی فنی و بهداشتی مواد اولیه
  6. تخلیه‌ی شکمی ماهی‌ها
  7. شست‌وشوی نهایی
  8. آب‌چکان شدن ماهی
  9. بازرسی فنی و بهداشتی نهایی
  10. قطعه‌بندی ماهی
  11. برش طولی (فیله) ماهی
  12. برش عرضی (استیک) ماهی
  13. بسته‌بندی
  14. انبار داری
  15. فروش و توزیع در بازار

کد آیسیک فرآوری و بسته بندی ماهی در طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

آیسیک سرواژه‌ی عبارت international Standard Industrial Classification به معنای سیستم ین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کد آیسیک یک کد است که به منظور تعیین هویت هر کالا، به آن اختصاص داده می‌شود.

ماهی کامل به صورت منجمد ۱۵۱۲۴۱۲۳۸۲

ماهی کامل فرآوری شده (نمک زده شده، دودی شده، خشک شده، مزه‌دار شده) ۱۵۱۲۴۱۲۳۸۳

فیله و گوشت ماهی سرد شده ۱۵۱۲۴۱۲۳۷۸

فیله و گوشت ماهی منجمد ۱۵۱۲۴۱۲۳۷۹

فیله و گوشت ماهی فرآوری شده (نمک زده شده، دودی شده، خشک شده، مزه‌دار شده) ۱۵۱۲۴۱۲۳۸۰

فرآوری ماهی کامل (تکه شده نباشد) ۱۵۱۲۳۱۲۳۱۰

کد تعرفه گمرکی فرآوری و بسته بندی ماهی در طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

کد تعرفه‌ی گمرکی کد دیگری است که به صورت عددی به هر کالا تخصیص داده می‌شود. با استفاده از این کد می‌توان جایگاه کالا را در ترخیص آن از گمرک شناسایی کرد. به عبارت دیگر، این کد تعرفه گمرکی و میزان حق قابل پرداخت برای ترخیص کالا از گمرک را تعیین می‌نماید.

ماهی کامل به صورت منجمد شده ۳۰۳

ماهی کامل به صورت فرآوری شده (نمک زده شده، دودی شده، خشک شده، مزه‌دار شده)  ۳۰۵

ماهی فیله به صورت تازه و سرد شده ۳۰۴

 خلاصه وضعیت طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی

ظرفیت تولید سالیانه ۵۸۰۰ تن

نرخ برابری دلار ۳۰۰۰۰ تومان

مساحت زمین مورد نیاز ۵۰۰۰ متر مربع

زیربنای کل ۱۵۰۰ متر مربع

تعداد نیروی انسانی مورد نیاز ۱۵ نفر

میزان سرمایه گذاری ثابت ۱۳ میلیارد تومان

ارزش تجهیزات و ماشن آلات ۶.۶ میلیارد تومان

نرخ بازده داخلی در سال مبنا ۳۱ درصد

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی فرآوری و بسته بندی ماهی نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه