طرح توجیهی کشت شنبلیله

شنبلیله

شنبلیله در طرح توجیهی کشت شنبلیله

شنبلیله گیاهی علفی است که در انواع مختلفی وجود دارد. کورولا، کولیسرز، کورنیکولاتا، هاموسا، رادیاتا و فونوم گراکوم، مهم‌ترین گونه‌های شنبلیله هستند. شنبلیله در نواحی مدیترانه‌ای رشد می‌کند. بنابراین مناطقی نظیر آسیا، اوکراین، هندوستان تا چین، برای کشت این گیاه مناسب خواهد بود. 

از شنبلیله در غذا و دارو استفاده می‌شود. به همین دلیل کشت این گیاه فواید زیادی برای انسان خواهد داشت. در بخش خواص شنبلیله، در خصوص ماهیت مواد موجود در این گیاه، به طور مفصل‌تر صحبت کرده‌ایم.

ویژگی‌های ظاهری شنبلیله در طرح توجیهی کشت شنبلیله

بسته به محل کشت، شنبلیله ارتفاع متفاوتی خواهد داشت. امّا به طور میانگین، قدِ این گیاه بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است. ساقه‌ی شنبلیله دارای انشعاب‌های متعددی است. برگ‌های این گیاه به صورت سه تایی رشد می‌کنند. معمولاً طول هر برگ شنبلیله بین ۱ تا ۴ سانتی‌متر است. گل شنبلیله در رنگ‌های سفید، زرد و بنفش دیده می‌شود که البته گل‌های بنفش آن،‌ کم‌یاب‌تر هستند.

خواص شنبلیله در طرح توجیهی کشت شنبلیله

سبزی شنبلیله، غنی از ویتامین است. به همین دلیل، استفاده از شنبلیله در غذا، توصیه می‌گردد. به خصوص غذاهایی که از غلات تهیه می‌شوند، در کنار شنبلیله، می‌توانند آهن بیش‌تری داشته باشند. 

شنبلیله از کلسیم، آهن، کاروتن، اسید اسکوربیک، پروتئین، ویتامین و ریبوفلاوین برخوردار است. هم‌چنین جوانه‌ی این گیاه سرشار از ویتامین A و فسفر می‌باشد.

سبزی شنبلیله هم‌چنین برای درمان نقرس، رماتیسم و ترک‌های پوستی کاربرد دارد. از دیگر خواص شنبلیله می‌توان به خاصیت تب‌بر، مسهل، ضد التهاب، اشتهاآور، ضد سرطان، ضد دیابت، کاهش دهنده‌ی فشار خون و … اشاره کرد.

وضعیت کشت شنبلیله در ایران در طرح توجیهی کشت شنبلیله

در کشور ما، شرایط رویش شنبلیله به صورت خودرو در مناطقی مانند آذربایجان، اصفهان، فارس، خراسان (در نزدیکی بجنورد)، سمنان و دامغان وجود دارد. با توجه به ارزش غذایی و دارویی این گیاه، کشت آن یک گزینه‌ی اقتصادی و توجیه‌پذیر خواهد بود.

شرایط کشت شنبلیله در طرح توجیهی کشت شنبلیله

برای کشت هر گیاه، ابتدا باید شرایط جغرافیایی مطلوب را بررسی نمود. به عنوان مثال، باید بدانیم که گیاه مورد نظر، در چه مکانی، با چه شرایط آب و هوایی و خاک، رشد بهتری خواهد داشت. گیاه شنبلیله، در آب و هوای گرم (بین ۱۰ تا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد) رشد خوبی دارد.

خاک مناسب کشت شنبلیله، می‌بایست ph در حدود ۵.۶ تا ۲.۸ داشته باشد. هم‌چنین این گیاه به یک محل آفتابی نیاز دارد. شنبلیله، کود خاصی نیاز ندارد و می‌توان در زمان کاشت شنبلیله، کود مایع با غلظت متوسط را برای تغذیه‌ی بهتر گیاه، به خاک افزود.

از نظر آبیاری، شنبلیله باید به طور منظم آبیاری شود تا خاک همیشه از رطوبت کافی برخوردار باشد. البته میزان خاک نباید به اندازه‌ای باشد که گیاه شنبلیله در خاک غوطه‌ور شود.

کاشت شنبلیله در طرح توجیهی کشت شنبلیله

اولین نکته‌ای که اشاره به آن ضروری است، افزایش ازت در زمین‌هایی است که شنبلیله کشت می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا به صورت تناوبی بعد از برداشت شنبلیله، گیاهانی در خاک کاشته شوند که مصرف ازت بالایی دارند.

کشت شنبلیله در اوایل بهار انجام می‌شود. برای هر هکتار زمین، ۲۰ الی ۲۵ کیلوگرم بذر شنبلیله نیاز است. این بذرها، باید در عمق ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متری و در ردیف‌های با فاصله‌ی ۲۵ سانتی‌متر،‌ کشت شوند. سپس زمین باید به طور کافی آبیاری شود تا شرایط برای جوانه‌زنی بذرهای شنبلیله آماده شود.

مراقبت از شنبلیله در طرح توجیهی کشت شنبلیله

شنبلیله رشد بسیار کندی دارد. همین موضوع سبب می‌شود تا نکات مراقبتی خاصی برای حصول گیاه سالم، الزامی باشد. به عنوان مثال، بعد از سبز شدن شنبلیله، باید علف‌های هرز را از اطراف گیاه حذف کرد. هم‌چنین باید نهایت مراقبت برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های قارچی اجرا شود. قارچ در شنبلیله به صورت لکه‌های سفید و کرکی در ساقه و برگ این گیاه دیده می‌شود و می‌تواند منجر به خشک شدن شنبلیله شود. 

از جمله کارهایی که به منظور کنترل بیماری شنبلیله می‌توان انجام داد، ضد عفونی کردن بذرها، خارج کردن گیاهان آلوده و رعایت تناوب کشت صحیح در زمین است.

برداشت شنبلیله در طرح توجیهی کشت شنبلیله

شنبلیله بعد از ۶ هفته، گل می‌دهد. از زمان گل‌دهی این گیاه، معمولا ۴ الی ۵ هفته‌ی بعد، میوه‌ی آن قابل برداشت خواهد بود. یعنی اگر اوایل بهار شنبلیله را بکاریم، در حدود فصل تابستان، میوه‌های آن قابل برداشت خواهند بود. اگر در برداشت شنبلیله، تأخیر شود؛ دانه‌ها می‌ریزند.

برداشت شنبلیله به این صورت است که برگ‌ها را جدا می‌کنند امّا ساقه‌ها نگه داشته می‌شوند. زیرا مجدد رشد خواهند کرد. تقریباً این فرآیند، تا چهار دفعه می‌تواند ادامه داشته باشد. برگ‌های شنبلیله برای مصارف غذایی و دارویی استفاده خواهند شد. البته برای مصارف دارویی نیاز است تا عملیات خشک کردن گیاه نیز اجرا گردد.

جمع‌بندی طرح توجیهی کشت شنبلیله

  • محیط نور مستقیم خورشید
  • دمای بهینه بین ۱۰ تا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد
  • خاک آهکی و غنی از مواد مغذی
  • کود فسفر و پتاس
  • آبیاری با آب‌پاش و آرام
  • فصل کاشت بهار
  • طول رشد یک‌ساله

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی کشت شنبلیله نوشته شده است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه