طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

کشت گیاه آگاو
کشت گیاه آگاو

گیاه آگاو در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

این گیاه برگ‌های خنجری شکل، بزرگ و خاردار دارد. گیاه آگاو انواع مختلفی دارد و تنوع آن در نرمی و سفتی برگ‌های این گیاه دیده می‌شود. این گیاه بسیار دیر (بعد از مدت طولانی) به گل می‌نشیند و به همین علت به نام century plant یا گیاه قرن نامیده می‌شود. در ادامه، با مشخصات گیاه‌شناسی آگاو بیش‌تر آشنا خواهید شد.

گیاه برگ خنجری آگاو، می‌تواند تا عمق ۶ متری زمین رشد کند.  این گیاه دائمی بوده و ساقه ندارد. یعنی برگ‌های آن از روی زمین رشد می‌کنند. و اصطلاحاً گفته می‌شود، برگ‌های آگاو ریشه‌ای هستند. آگاو تا ۵.۷ متر رشد می‌کند. حساسیتی به سرما ندارد و گل‌های دوجنسی دارد. آگاو در خاک‌های شنی، لومی ورسی و با زهکشی خوب رشد خواهند کرد.

موارد کاربرد و مصرف آگاو در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

گیاه آگاو برای کاربردهای نساجی به درد می‌خورد. هم‌چنین بعد از استخراج فیبر Sisal از برگ‌های آگاو، به ماده هکوژین می‌رسیم که برای ساخت داروهای کورتیزون و هورمون‌های جنسی در داروسازی کاربرد دارد. برگ‌ها هم‌چنین ملین بوده و در موارد کمبود ویتامین سی دارویی، به درد می‌خورد.

از له شده‌ی برگ‌های آگاو به صورت ضماد بر روی زخم‌های دیرعلاج استفاده می‌شود و نتایج خوبی از بابت التیام زخم‌ها گرفته می‌شود.

از ریشه‌ی آگاو برای درمان ضرب دیدگی اسب استفاده می‌شود. ریشه‌ی آگاو معرق بوده و خاصیت ضدعفونی کننده دارد. همچنین ساقه‌ی این گیاه برای تولید شربت شیرین و غلیظی به نام عسل ماگی کاربرد دارد.

مغز گیاه آگاو شیریت و مغذی است. این مغز را در آرد ترکیب کرده و به عنوان غلیظ کننده‌ی سوپ و ساخت نان به کار می‌برند.

صمغ به دست آمده از آگاو در درمان دندان‌درد کاربرد خواهد داشت. این‌ گیاه هم‌چنین خاصیت حشره‌کشی دارد و در چین برای ساخت حشره‌کش از آن استفاده می‌شود.

انواع گیاه آگاو در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

  • آگاوه اتنواتا
  • آگاو پارویفلورا
  • آگاو تکوییلانا
  • آگاو آمریکایی
  • آگاو آنگوستیفولیا
  • آگاو فیلیفرا
  • آگاو شاوی
  • آگاو ویکتوریا

نکات رشد و پرورش آگاو در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

آگاو رشد سریعی دارد و در تمام طول سال ظاهر فوق‌العاده‌ی خود را حفظ می‌کند. البته باز هم باید نکاتی را برای نگهداری و پرورش آن بدانیم. در این بخش به معرفی مهم‌ترین این نکات پرداخته‌ایم.

تولید بذر در گیاه آگاو سال‌ها طول می‌کشد.

گیاه آگاو از طریق کاشت بذر و یا پاجوش قابل تکثیر است.

pH خاصی برای خاک گیاه آگاو مورد نظر نیست. یعنی هم در خاک‌های اسیدی، هم در خاک‌های قلیایی و هم در خاک‌های خنثی قابل کشت است.

خاک باید به خوبی زهکشی شده باشد.

اولویت و ایده‌آل‌ترین خاک برای کشت آگاو، خاک‌های ماسه‌ای و سخت خواهد بود.

در هفته‌ی اول کشت، نیاز به آبیاری در هر چهار و پنج روز یک‌بار وجود دارد. اما بعد از آن، بسته به شرایط جوی، گیاه به صورت یک‌هفته درمیان، آبیاری خواهد شد.

گیاه آگاو به نور زیادی نیاز دارد. تابش مستقیم آفتاب برای حفظ طراوت و شادابی آن ضروری و مهم است.

گیاه آگاو نیازی به غذارسانی ندارد. غذارسانی منجر به مرگ آگاو خواهد شد!

محل مناسب برای کشت آگاو در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

آگاو، بومی کویر است. بنابراین باید در جایی کشت شود که امکان تابش نور مستقیم آفتاب برای آن فراهم شده باشد. به طور طبیعی، آگاو در کنار درختانی با ارتفاع زیاد مانند درخت بلوط اسکراب رشد خوبی دارد. در این حالت، گیاه می‌تواند در ساعات خاصی از سایه‌ی درخت بلندتر استفاده کرده و خنک شود. این امر به خصوص برای گیاهان بالغ آگاو بسیار اهمیت دارد.

خاک مناسب برای کشت آگاو در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

خاک گیاه آگاو باید زهکشی مناسبی داشته باشد. این زهکشی سبب خواهد شد تا پس از آبیاری، آب به خوبی به بخش‌های ریشه‌ای گیاه برسد. نکته‌ی دیگر در خصوص خاک این است که خاک مناسب برای کشت و پرورش آگاو نباید زیاد غنی باشد. به عبارت بهتر، مواد معدنی زیاد در خاک سبب پوسیدگی و از بین رفتن گیاه آگاو خواهد شد.

نگهداری بعد از کشت در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

همان‌طور که در بخش نکات بیان شد، گیاه آگاو نیاز به مراقبت خاصی ندارد! یکی دو ماه اول کاشت، هر ۴ الی ۵ روز باید آبیاری شود. بعد از این مدت، در ماه‌های تابستان که هوا گرم است، تنها ۲ یا ۳ بار آبیاری کفایت می‌کند. این تعداد آبیاری برای مناطق کویری و بیابانی باید افزایش پیدا کند.

گیاه آگاو در معرض رطوبت زیاد، دچار پوسیدگی خواهد شد. بنابراین در میزان آبیاری این گیاه باید حد اعتدال را رعایت کنید. بهترین زمان برای آبیاری گیاه زمانی است که خاک تا عمق چند سانتی‌متری، خشک شده باشد. جالب است بدانید در خصوص گیاه آگاو، خشکی و کم‌آبی منجر به پوسیدگی آن نخواهد شد!

آفات و بیماری آگاو در طرح توجیهی کشت گیاه آگاو

حشره‌ی به‌خصوصی وجود ندارد که عمر این گیاه را تهدید کند. با این‌حال، لارو برخی از حشرات وارد بخش‌های درونی آگاو شده و از آن تغذیه می کنند. این امر سبب ازبین رفتن گیاه خواهد شد. حلزون‌ها و رابها می‌توانند از برگ آگاو تغذیه کرده و باعث سوراخ شدن آن شوند.

مشکل اساسی دیگری که در گیاه آگاو دیده می‌شود، پوسیدگی ریشه‌های آن است. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، باید از خاک با زهکشی مناسب استفاده کنیم و از آبیاری بیش‌از حد پرهیز نماییم.

امکان تخم‌گذاری شپش در مرکز گیاه نیز وجود دارد. اما متأسفانه هیچ راهکاری برای مقابله و پرهیز از وقوع این مشکل وجود ندارد.

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی کشت گیاه آگاو نوشته شده است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

 

 

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه