‎⁨طرح توجیهی سلولوئید⁩

تولید سلولوئید
تولید سلولوئید

سلولوئید در ‎⁨طرح توجیهی سلولوئید⁩

 سلولوئید ماده‌ی بی‌رنگ و شفافی است که از ترکیب و حل شدن نیترات سلولز و کافور در الکل و اتر حاصل می‌شود. این ماده بسیار قابل اشتعال بوده و همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، از آن برای تولید انواع ابزارهای پلاستیکی استفاده می‌شود.

سلولوئید را در شمار مواد ترموپلاستیک حساب می‌کنند. یعنی موادی که به وسیله‌ی حرارت، قابلیت ارتجاعی خواهند داشت. بنابراین فرم دادن و ایجاد ابزارهای مختلف از سلولوئید با حرارت دادن آن، امکان‌پذیر خواهد بود.

شاید جالب باشد که بدانید سلولوئید نام یک برند است! مانند کلینکس و تاید، این نام نیز بر روی محصول نهاده شد. این ماده برای ساخت اشیا مختلفی از جمله دسته‌های چاقو، تزیینات جشن‌ها، تیغ، وسایل زینتی مو، جواهرات و … به کار برده شده است.

اختراع سلولوئید در ‎⁨طرح توجیهی سلولوئید⁩

به عقیده‌ی برخی از افراد، افتخار اختراع این ماده به شیمیدان انگلیسی به نام الکساندر پارکز نسبت داده شده است. در سال ۱۸۵۶، این فرد حق اختراع ماده‌ای  به نام پارکزین که یک نوع ماده‌ی پلاستیکی بود را دریافت کرد. در سال ۱۸۶۷ شریک تجاری الکساندر پارکز، به نام دنیل اسپیل، ماده‌ای به نام زیلونایت را اختراع کرد. این ماده در مقایسه با پارکزین، پایدارتر بود. 

در همین دوران، شخصی به نام جان ویزلی در آمریکا، نوعی پلاستیک را تولید کرد که از ترکیب نیتروسلولز جامد، کافور و الکل، تحت فشار، به دست می‌آید. به این ترکیب خمیری می‌تواند رنگ‌دانه نیز اضافه کرد و رنگی شفاف و یا کدر را در آن به‌وجود آورد.

جایگزین سلولوئید در ‎⁨طرح توجیهی سلولوئید⁩

به دلیل این‌که سلولوئید فوق‌العاده راحت آتش می‌گرفت، مواد ترموپلاستیک دیگری مانند پلی استرها، نایلون‌ها و سلولز استات جایگزین آن شدند. با این‌حال هنوز هم در ساخت برخی ابزارها مانند فیلم‌های عکاسی و … از سلولوئید استفاده می‌شود.

مراقبت از ابزارهای ساخته شده با سلولوئید در ‎⁨طرح توجیهی سلولوئید⁩

همین ویژگی قابل اشتعال بودن سلولوئید، سبب می‌شود تا ابزارهایی که با این ماده ساخته شده‌اند، نیاز به مراقبت ویژه‌ای داشته باشند. به عنوان مثال، عروسک‌های سلولوئیدی و یا هر وسیله‌ی دیگری از آن را نباید در مجاورت گرما قرار داد. 

از طرف دیگر، ابزارهایی که سلولوئید ساخته شده‌اند با گذشت زمان دچار ورقه‌ورقه شدن می‌شوند و به عبارتی، کیفیت خود را از دست خواهند داد. طبق تجربه، این اثر بر روی ابزارهایی که رنگ روشنی دارند و یا شفاف هستند، بیش‌تر دیده می‌شود. نکته‌ی جالب این‌جاست که این اثر می‌تواند به سایر قطعات و ابزارهای موجود در کلکسیون منتقل شود.

تولید سلولوئید در ‎⁨طرح توجیهی سلولوئید⁩

  • همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، سلولوئید از ترکیب و حل شدن نیترات سلولز و کافور در الکل و اتر حاصل می‌شود. موادی مانند نیتروسلولز،‌ کافور، الکل، عامل‌های رنگ‌زا و فیلر از جمله مواد خامی هستند که در تولید سلولوئید نقش دارند.
  • در مرحله‌ی اول از فرآیند تولید سلولوئید، ابتدا مواد سلولز خام را با استفاده از واکنش‌های نیتراتی، به نیتروسلولز تبدیل می‌کنند. برای این منظور، فیبرهای سلولزی در محلول آبی نیتریک اسید قرار خواهد گرفت.
  • در مرحله‌ی بعد، باید گروه‌های هیدروکسیل، جایگزین گروه‌های نیتراتی در زنجیره‌های سلولزی شوند. این امر بستگی به این دارد که شما قصد تولید چه ابزاری را داشته باشید. در واقع براساس محصول، درصد و درجه‌ی مختلفی از نیتروژن، جایگزین خواهد شد.
  • به منظور جایگزینی گروه‌های هیدروکسیل با گروه‌های نیتراتی از سولفوریک اسید استفاده می‌شود. این ماده این امکان را فراهم می‌آورد تا در ابتدا گروه‌های نیتریک اسید کاتالیز شده و امکان جایگزینی آن در سلولز فراهم آید. در نهایت امکان اتصال همگن و یکنواخت گروه‌ها به فیبر و ایجاد نیتروسلولز فراهم می‌آید.
  • در مرحله‌ی بعدی، محصول شست‌وشو داده می‌شود. این شست‌وشو سبب خواهد شد تا اسیدهای اضافی که در واکنش شرکت نکرده‌اند از محصول پاکسازی شوند.
  • مرحله‌ی بعدی خشک کردن و سپس خمیر کردن محصول به دست آمده می‌باشد. در این بین محلولی که حاوی ۵۰ درصد کافور است نیز به این ترکیب افزوده می‌شود.
  • ماده‌ی نهایی را می‌تواند با فشار زیاد در بلوک‌های قرار داد و با توجه به ابزار مورد نظر، آن را شکل‌دهی کرد.

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی سلولوئید نوشته شده است و ارقام سرمایه گذاری تقریبی است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه