‎⁨طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه⁩

کشت ادویه
کشت ادویه

تاریخچه‌ی ادویه در طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه

در شرق آسیا و در کشور هند، برای اولین بار در سال ۲۰۰۰، استفاده از گیاهان دارویی و فلفل آغاز شد. مصری‌ها در آن زمان، برای مومیایی کردن مردگان خود ار برخی گیاهان دارویی استفاده می‌کردند. بنابراین، تقاضا از سوی مصریان، صادرات ادویه را ایجاد کرد.

اولین کاربردهای ادویه، غذایی نبود! مردم در آن زمان‌ها برای سحر و جادو، برگزاری آداب و رسوم مذهبی و … از ادویه استفاده می‌کردند. در کشورهای نظیر هند و چین، سیستم پزشکی برمبنای ادویه یافت می‌شد.

بنابر همین تاریخچه در حال حاضر نیز کشور هندوستان به عنوان تولیدکننده‌ی عمده‌ی ادویه‌جات شناخته می‌شود. این کشور هم‌چنین در صدر مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان این محصول قرار می‌گیرد. ادویه‌هایی نظیر هل و فلفل از مهم‌ترین ادویه‌هایی هستند که در هندوستان کشت و تولید می‌شوند.

انواع ادویه در طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه

بدون شک، نام بردن از ۱۰۹ ادویه‌ی شناخته شده در این مطلب، مقدور نیست. اما معروف‌ترین و پرکاربردترین این ادویه‌ها را در ادامه‌ی مطلب بیان کرده‌ایم.

  • هل سبز
  • میخک
  • فلفل سیاه
  • زیره
  • پودر کاری
  • جوز هندی
  • زنجبیل
  • زردچوبه
  • زعفران
  • فلفل چیلی
  • دارچین
  • سماق
  • پودر پیاز

تمام این ادویه‌ها برای طعم‌دهی و خوش‌رنگ‌تر کردن غذا به کار می‌روند. البته در غذاها معمولاً ترکیبی از ادویه‌های مختلف به کار برده می‌شود.

کشت گیاهان ادویه در طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه

همان‌طور که بیان کردیم، ادویه‌ها از گیاهان به دست می‌آیند. بنابراین برای داشتن آن‌ها می‌بایست گیاهان خاص را پرورش داد. بسته به موقعیت جغرافیایی هر منطقه، امکان کشت گیاهان متنوعی وجود دارد. در نهایت، بعد از بلوغ گیاه، از گل، دانه، میوه، ریشه، ریزوم، پوست و ساقه‌های زیرزمینی آن می‌توان برای تولید ادویه استفاده کرد.

در مناطقی با آب و هوای سرد یا خیلی گرم، باید کاشت در محیط کنترل شده‌تری از نظر دمایی، انجام شود. البته به دلیل تنوعی که در انواع ادویه‌ها وجود دارد، امکان بررسی شرایط کشت برای تک‌تک این گیاهان در این مطلب، وجود ندارد.

صادرات ادویه در طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه

ادویه از آن دسته محصولاتی است که می‌توان برای کشورهای دیگر صادر نمود. یکی از کشورهایی که مصرف‌کننده‌ی خوبی برای ادویه‌های صادراتی است، روسیه می‌باشد. این کشور، عظیم و پهناور است. بنابراین بازار مصرف‌کننده‌ی بالایی نیز خواهد داشت. با توجه به روابط خوب تجاری کشور روسیه با ایران، می‌توان ادویه‌های تولیدشده را برای آن صادر نمود. هم‌چنین کشورهای عربی که به ادویه‌جات علاقه‌ی خاصی نشان می‌دهند، فرصت دیگری برای صادرات این محصول را ایجاد نموده‌اند.

واردات ادویه در طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه

ایران، مصرف‌کننده‌ی بسیاری از ادویه‌جات است. گفته می‌شود که در کشور ما، سالیانه ۲۲۰ هزار تن ادویه مصرف می‌شود. بخش عظیمی از این مقدار (در حدود ۱۷۰ هزار تن) ادویه‌های وارداتی هستند. ادویه‌هایی مانند دارچین، زنجبیل، زردچوبه، فلفل و … در شمار ادویه‌هایی هستند که به صورت وارداتی تأمین می‌شوند. معمولاً واردات ادویه در ایران از کشورهایی نظیر هندوستان، مالزی، سنگاپور و اندونزی انجام می‌شود.

با کشت گیاهان ادویه‌جات و کمک به تأمین ادویه‌ی مصرفی داخل کشور می‌توان در هزینه‌ها، صرفه‌جویی کرد. و حتی با صادرات آن به افزایش درآمد کمک شایانی نمود.

سایر کاربردهای ادویه در طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه

در مقدمه‌ی این مطلب ذکر کردیم که پیش از استفاده‌ی غذایی از ادویه‌جات، در کارهای پزشکی و سحر و جادو از آن‌ها استفاده می‌کردند. در حال حاضر نیز به غیر از مصارف گسترده در آشپزی و تهیه‌ی غذا، از ادویه‌ها برای عطریجات، لوازم آرایشی، لوسیون، محصولات مو، خمیر دندان و صابون استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که در مناطقی مانند هند و چین، به دلیل خواص درمانی، ادویه‌ها در علم پزشکی کاربرد فراوانی دارند.

در صنایع غذایی، به جز کاربرد مستقیم ادویه در پخت و پز، از آن در اسانس،‌چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به وانیل اشاره کرد که یکی از اسانس‌های پرکاربرد در پخت و پز و تهیه‌ی دسر است.

این مطلب در جهت آگاهی نسبی سرمایه گذار با طرح توجیهی کشت گیاهان ادویه نوشته شده است.

استفاده از کلیه مطالب این سایت برای عموم آزاد می باشد، فقط در راستای حفظ زحمات تیم تولید محتوی ما خواهشمندیم در صورت برداشت از این محتوی لینک ما را درج نمایید.

درخواست تهیه بیزینس پلن

02191301868 - 09136717173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه